České slévárny vyprodukují ročně asi 550.000 tun odlitků za víc než 30 miliard korun. Za letošní první čtvrtletí vzrostla výroba v odvětví asi o 12 procent. Obor zaměstnává 24.000 lidí, podle Žižky by jich ale bylo k pokrytí poptávky potřeba podstatně víc, hlavně z řad technologů, metalurgů a pískařů.
Navíc v příštích letech začne nejsilnější generace slévačů odcházet do důchodu, míní prezident. Firmy se snaží dorovnat deficit tím, že zaměstnávají cizince. "Pracuje tu velké procento Slováků, firmy částečně zaměstnávají i lidi z Ukrajiny," upřesnil Žižka.
Kromě lidí by firmy potřebovaly také více investovat. Pak by nárůst mohl být ještě vyšší, míní Žižka. "Důležité je, aby firmy zareagovaly správně například na zakázky, které bude mít chystaná továrna Hyundai," doplnil.
Právě automobilový průmysl je pro slévárenské podniky v posledních letech stěžejním odběratelem. Produkce automobilů se loni zvýšila téměř o 20 procent a podle ekonomů se tak z Česka postupně stává automobilová velmoc. Z mladoboleslavské továrny loni vyjelo zhruba půl milionu automobilů Škoda, kolínská TPCA od svého rozjezdu zatím vyrobila víc než 100.000 vozů.
Svaz sléváren České republiky sdružuje slévárny, modelárny, projekční a výzkumné organizace, a učňovské, střední a vysoké školy z oboru. Jeho členem je asi 70 sléváren z celého Česka.