Ministerstvo dopravy a současná vláda prosazují mýtné jen na dálnicích a od roku 2008 na vybraných silnicích první třídy. Platit by měla vozidla nad 12 tun. Sazby by se měly pohybovat kolem čtyř korun za kilometr na dálnici a 1,9 koruny na silnicích první třídy.
Zelení počítají s tím, že by se sazby mýtného lišily podle hmotnosti vozidla, emisní třídy, typu komunikace a denní doby. Například na trase dlouhé 300 kilometrů, kde se již vyplatí využít místo silniční dopravy železnici, by podle Šlegra sazby mohly činit až deset korun na kilometr. Podle něho se přitom není třeba obávat, že by tak vysoké sazby mýtného, a tím pádem zdražení dopravy, mělo vliv na ceny dopravovaného zboží. Ve Švýcarsku, kde jsou sazby ještě výrazně vyšší, po zavedení mýtného vzrostla inflace jen o 0,5 procenta, řekl.
Sazby, které navrhlo ministerstvo dopravy, jsou pro zelené nepřijatelné. Podle evropské směrnice mají sazby zahrnovat také tzv. externí náklady, jako jsou náklady na odstranění znečištění nebo hluku, který doprava působí, ale i náklady na výstavbu silnic. Ty jsou v Česku na evropské úrovni, a tak i sazby mýtného by měly být srovnatelné, řekl Šlegr.
Příčinou současné situace v kamionové dopravě je podle zelených nerovné postavení silniční a železniční dopravy. Železnice již nyní platí za dopravní cestu výkonově, tedy podle ujeté vzdálenosti a hmotnosti. Kamiony tímto způsobem začnou platit teprve se zavedením mýtného. Neexistuje také dostatek překladišť mezi železnicí a silnicí. Strana chystá pro přesun nákladní dopravy z kamionů na železnici petici, kterou chce zveřejnit příští týden.
Přesun co největší části nákladu ze silnic na železnici podporují ve svých volebních programech všechny politické strany, které mají podle průzkumů šanci uspět ve volbách. Mýtné na celé silniční síti a nejen na vybraných silnicích vyšších tříd chtějí kromě zelených také ODS a ČSSD. KSČM zase chce mýtné na co nejširším rozsahu sítě, tedy i na vybraných silnicích druhé třídy.