Odborníci z reklamy ale toto číslo považují za příliš optimistické. V letošním roce přitom do televizí půjde podle odhadu agentury ARBOmedia zhruba 8,75 miliardy korun, což je o 1,9 procenta více než loni.
Podle Balvína plyne do Novy, Primy a České televize v současné době 90 procent všech reklamních příjmů. Od 1. ledna 2008 až na výjimky zmizí reklama z obrazovek ČT. Podíl Novy a Primy pak bude 40 procent; nové stanice budou mít 60 procent, uvedl Balvín.
"Grafy vznikly na základě velmi seriozního výzkumu, na kterém se podílely všechny nově vznikající televize," poznamenal Balvín. Nové stanice podle něj budou moci zadavatelům nabídnout mnohem lépe definovanou cílovou skupinu diváků, takže i při nižší sledovanosti oproti velkým současným stanicím budou moci nabídnout lepší divácký zásah.
Lidé z reklamního průmyslu mají na podíly reklamního trhu odlišný názor. Podle nich v současné době plyne do Novy, Primy a ČT až 99 procent všech výdajů na TV reklamu. Příliš nevěří ani tomu, že by současné velké komerční TV ztratily většinu hned v roce 2008. "Když už, tak bych to viděl obráceně, v poměru 60:40 pro Novu a Primu," řekl ČTK Tomáš Bičík z mediální agentury Mediaedge:cia.
Podle něj se však v současné době nedá příliš říct, jak bude reklamní trh po nástupu nových digitálních stanic vypadat. Otázkou je, zda průzkum nových vysílajících počítá s další stanicí, kterou Nova a Prima dostanou jako bonus za to, že se vzdají svých analogových kmitočtů; to jim zaručuje nedávno přijatá novela vysílacího zákona.
Jaký podíl na trhu s TV reklamou nové stanice získají, také podle Bičíka závisí na rychlosti, s níž se bude digitální vysílání šířit po území ČR. V současné době například pokrývá pouze třetinu republiky, celoplošného pokrytí by podle předpokladu Českého telekomunikačního úřadu měly dosáhnout právě v roce 2008. "Dokud bude Nova a Prima vysílat celoplošně a analogově, tak se ten poměr zásadně neotočí," podotkl Bičík.
Důležitá je podle Bičíka také rychlost, s jakou začnou nové stanice vysílat. Z šesti nových držitelů licence pro digitální vysílání může Óčko začít vysílat ihned, zpravodajsko-publicistická stanice Z1 chce začít na podzim. Další stanice, z nichž tři jsou plnoformátové stejně jako Nova a Prima, odstartují nejspíše až příští rok na jaře.
Obyvatele České republiky čeká v příštích několika letech přechod od současného analogového vysílání k digitálnímu, což jim zejména přinese 16 až 20 volně přístupných TV stanic oproti současným čtyřem celoplošným ČT1, ČT2, Nově a Primě.
Pro sledování digitálního vysílání je potřeba zapojit k nynějším televizorům převaděč signálu, takzvaný set-top box, jehož ceny začínají pod hranicí 2000 korun, nebo koupit nový televizor se zabudovaným digitálním tunerem. Analogový signál se podle plánů ministerstva informatiky a ČTÚ začne v některých regionech vypínat již v příštím roce, poslední analogový vysílač se vypne do roku 2012.