"Studie zpracované na zakázku CzechInvestu si v mnoha bodech odporují, často argumentují na základě nepodložených údajů a rozhodně nepředstavují tolik potřebné komplexní hodnocení ekonomických i neekonomických přínosů a rizik spojených s touto investicí," řekl ČTK Jan Drahokoupil z TES.
Jako příklad uvedl výrazné rozdíly analýz v oblasti přínosů nové automobilky Hyundai pro státní rozpočet ve zvýšeném inkasu DPH z prodeje vozů na českém trhu a z výroby a služeb, které budou souviset s nošovickou továrnou. Zatímco jedna studie hovoří o zvýšení těchto příjmů státního rozpočtu až o šest miliard korun, druhá upozorňuje na to, že výnosy DPH budou minimální či nulové, protože prodej automobilů Hyundai vytěsní z českého trhu vozidla jiných značek.
Studie se podle EPS a TES ale rozcházejí také například v oblasti příjmů ze zdravotního a sociálního pojištění, odhadu daně z příjmů fyzických osob a daně ze zisku právnických osob. Jedna studie vychází z předpokladu, že továrna Hyundai a její dodavatelé zaměstnají 15.000 Čechů a vůbec nepočítá se zaměstnanci z Polska a Slovenska, o kterých hovoří druhá studie či některé personální agentury.
"Dokresluje to situaci, jak česká strana k investici automobilky Hyundai přistupuje nekriticky bez seriózních hodnocení. CzechInvest by měl důkladně zvážit, zda si Česká republika může dovolit předložit před Evropskou komisi žádost o schválení miliardových investičních pobídek odůvodněnou takto nekvalitními studiemi," upozornil Jiří Nezhyba z EPS.
Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban podepsal minulý týden ve čtvrtek s viceprezidentem společnosti Kim Tong-činem investiční smlouvu o stavbě továrny Nošovicích. Hyundai zpočátku počítá v Nošovicích s investicí 743 milionů eur (asi 21 miliard korun) a celkově až se sumou přes jednu miliardu eur. Podmínky, za jakých bude Hyundai investovat v Česku, ještě musí schválit Evropská komise.
Závod v Nošovicích by měl vyrábět 200.000 automobilů ročně a po rozšíření kapacit až 300.000 automobilů a 600.000 převodovek, výrobu by měl zahájit v roce 2008. Nošovická továrna vytvoří nejméně 1000 pracovních míst, Hyundai ale předpokládá, že do roku 2010 v Nošovicích zaměstná přes 3500 lidí. Dalších přibližně 10.000 míst by mělo vzniknout u subdodavatelů a v terciální sféře.
Vedení Moravskoslezského kraje kvůli vyšetřování šéfa Hyundai z úplatkářské aféry stále neví, kdy bude slavnostní výkop stavby nošovické továrny. Podle moravskoslezského hejtmana Evžena Tošenovského chce společnost Hyundai zahájit stavbu nošovické továrny co nejdříve, pravděpodobně již letos na podzim.