Od poloviny prosince bude Pendolino z Prahy do Olomouce jezdit za dvě hodiny a do Ostravy za tři hodiny. Jízda rychlovlaku do Olomouce i Ostravy se tak proti současné zkrátí o dalších 20 minut. I současná jízda Pendolina do Ostravy je přitom o 50 minut rychlejší, než do té doby nejrychlejší spoj Manažer.
Po ukončení tzv. verifikace tratí, kterou provádí jednotka s namontovaným měřícím zařízením, bude i tato souprava nasazena do běžného provozu. Jeden ze sedmi vlaků bude přitom trvale sloužit jako záloha, a to nejen pro případ nečekaného výpadku v důsledku poruchy, ale hlavně jako náhrada za soupravy, které postupně procházejí běžným provozním servisem po určitém počtu ujetých kilometrů.
Výrobce nyní na soupravách postupně odstraňuje drobné závady, které se při zavádění vlaků objevují. Izolují se například rozvody na toaletách, aby voda v extrémně nízkých teplotách nezamrzala apod. Italský výrobce se zavázal, že veškeré závady odstraní do srpna.
Do začátku června předá podnik Drážnímu úřadu veškerou dokumentaci pro vydání tzv. osvědčení o typu, pak budou vlaky moci jezdit také do Bratislavy. ČD předpokládají, že na Slovensko začnou jezdit v červenci.
Možnost jízd do Vídně je vázána na tamní schválení vlaků do provozu. Rakouský úřad přitom trvá na ověření vlaku na trati, kterou poškodily nedávné povodně. Na samotné vydání rozhodnutí pak bude mít úřad ještě 60 dní. ČD tak předpokládají, že by do Vídně mohly pendolina jezdit dříve než koncem srpna nebo začátkem září. Do Německa by pendolina mohla jezdit v nejbližší době maximálně do Drážďan. Dál za Drážďanami chybí rekonstrukce části koridoru. O možnosti zajíždět do Drážďan budou dráhy s Německem jednat, nepředpokládají ho však od příštího grafikonu.
Možností, kam by bylo výhodné nasadit pendolino, je podle Bazaly řada, například na trať směrem na Budějovice nebo na Plzeň a Norimberk. ČD ale mají k dispozici jen sedm souprav. Podle Bazaly je proto otázkou, zda podnik nebude v dohledné době uvažovat o nákupu dalších rychlovlaků. Jinou možností jak řešit poptávku po rychlé mezinárodní dopravě by byl nákup rychlých lokomotiv z Plzně, které by vezly vozy komfortem srovnatelné s pendoliny.
ČD vyčíslily vůči výrobci ztrátu z opoždění homologace v loňském roce na 90 milionů korun, které po dohodě vzájemně započetli proti jedné ze splátek za poslední vlaky. Ztráta, která podniku vznikla při poruchách, které vlaky provázely letos v lednu, dosáhla nakonec 48 milionů korun. ČD ji uplatnily a chtějí o jejím zápočtu s Alstomem jednat. Podle Bazaly jsou ale smlouvy v této věci špatně uzavřené a je možné, že se škodu nepodaří na výrobci vymoct. Kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám podnik podal trestní oznámení, které je sice na neznámého pachatele, směřuje ale v podstatě na bývalé ředitele podniku Rudolfa Mládka, Dalibora Zeleného a jeho náměstka Iva Malinu. Nikdo zatím nebyl obviněn.