Zatímco loni v srpnu se obrat nezávislého maloobchodu za 12 předchozích měsíců podle údajů výzkumné agentury Incoma Research a velkoobchodní společnosti Makro Cash&Carry meziročně snížil o 1,65 procenta, na začátku letošního roku se tempo poklesu jejich obratu zpomalilo na 0,15 procenta.
"Období, kdy velké řetězce posilovaly svůj tržní podíl na úkor malých obchodníků, je za námi. Nyní si již zákazníci zpravidla vybrali svůj typ prodejny, dobrým nezávislým obchodníkům se daří hájit své pozice a tvrdý konkurenční boj probíhá především mezi obchodními řetězci navzájem," řekl ředitel Incoma Research Tomáš Drtina.
Obchodní řetězce od roku 1991 postupně získaly rozhodující vliv na tuzemském maloobchodním trhu, který patří mezi nejvíce koncentrované ve střední a východní Evropě. Hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny již mají podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha zhruba 59procentní podíl na celkových maloobchodních tržbách. Vyšší koncentraci vykazuje v regionu pouze Rakousko, kde moderní formáty prodejen mají 78 procent trhu.
Navíc obchodní řetězce v posledních letech podle odborníků přetáhly do svých prodejen nejzajímavější část zákazníků. Ve velkoprodejnách totiž nakupují především mladší lidé s vyššími příjmy, naopak do menších obchodů míří starší lidé, jejichž příjmy jsou nižší.
Podle velkoobchodníků mají ale i nezávislí obchodníci šanci na českém trhu uspět. "Musejí ale být blízko svých zákazníků a starat se o zákazníky citlivé na cenu. Radíme jim také to, aby si vytvořili vlastní unikátní nabídku a utvářeli návyky svých zákazníků," uvedl Petr Ševčík ze společnosti Makro.
První supermarket v České republice otevřel v červnu 1991 v Jihlavě nizozemský maloobchodní řetězec Ahold. "Do jihlavské prodejny se tehdy podle slov prvních zaměstnanců jezdili dívat maloobchodníci z celé republiky, nehledě na zákazníky z širokého okolí," řekla mluvčí společnosti Ahold Czech Republic Kateřina Černá.
Češi tehdy mohli poprvé zažít nákupní horečku, která od té doby doprovází otevření každé nové velkoprodejny. "Lidé nakupovali všechno. Hitem byla jablka jonagold, která byla ihned pryč, tak jsme je museli dovážet až z Rakouska," uvedl tehdejší manažer jihlavského supermarketu Martin Hildemann.
V roce 1991 přivítaly zákazníky také první moderní prodejny řetězců Delvita a Billa a o rok později první diskontní obchod Plus. V následujících letech expanze obchodních řetězců nabrala rychlé tempo. Na konci roku 2004 obchodní řetězce v ČR provozovaly 555 supermarketů, 426 diskontních prodejen a 160 hypermarketů, jejichž počet se loni zvýšil o několik desítek, přesné údaje však zatím nejsou k dispozici.
Zlom ale nastal v roce 2000, kdy začala slábnout pozice supermarketů, hypermarkety si držely stabilní podíl a naopak do popředí zájmu českých spotřebitelů se díky důrazu na nízkou cenu začaly dostávat nové diskontní řetězce. Jako hlavní nákupní místo loni 36 procent Čechů uvádělo hypermarkety, 15 procent supermarkety, 23 procent diskontní prodejny a na samoobsluhy připadal 17procentní podíl. Nejvíce preferují nezávislé obchodníky lidé na severní Moravě (35 procent) a naopak nejméně zákazníků mají malé obchody v Praze (dvě procenta).
Obchodní řetězce v Česku již delší dobu svádějí neúprosnou cenovou válku o zákazníky. Provozovatelé hypermarketů se totiž kvůli nasycenosti tuzemského trhu stále častěji ve svých expanzních plánech zaměřují i na menší města, která dosud byla doménou levných diskontních prodejen. Experti proto očekávají, že tvrdý konkurenční boj přiměje k odchodu z Česka další velké obchodní řetězce. Loni se z Česka stáhla společnost Julius Meinl, jejíž obchody koupil Ahold. Letos české prodejny německého řetězce Edeka a francouzské maloobchodní skupiny Carrefour koupil britský řetězec Tesco.
"Lze očekávat, že proces koncentrace českého trhu bude pokračovat. Nelze vyloučit, a já bych to dokonce očekával, že počet řetězců, které byly na českém trhu přítomny, se během následujících let sníží na zhruba polovinu," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce podle předběžných výsledků společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun. První místo na žebříčku největších obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun stejně jako v roce 2004 velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. Schwarz loni předběhla do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun).