Průzkum: Manažeři nejvíce čtou HN a sledují ČRo 1 a Události

04.06.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 4. června (ČTK) - Manažeři, ředitelé a další lidé z firem i státní správy s rozhodovacími pravomocemi nejvíce čtou deník Hospodářské noviny a týdeník Ekonom a sledují zpravodajskou relaci ČT Události a Český rozhlas 1 - Radiožurnál. Vyplývá to z pravidelného dvouletého průzkumu LAE, jehož zadavatelem je Unie vydavatelů a provádí jej agentura GfK.

Průzkum zpovídal 2100 lidí s rozhodovacími pravomocemi, kteří zastupovali zhruba 340.000 svých kolegů v ČR. Vyplynulo z něj, že nejčastěji manažeři či ředitelé získávají ekonomické informace z tištěných deníků (182.000). Jen o pět tisíc lidí méně k tomuto účelu využívá internet, rovných 100.000 lidí pak časopisy. Televize je na čtvrtém místě (77.000 lidí), žebříček uzavírá rozhlas (24.000).

Mezi lidmi, kteří svými rozhodnutími ovlivňují chod firem a institucí, má z deníků největší čtenost titul Hospodářské noviny (120.000 lidí). Následuje Mladá fronta Dnes (117.000), s odstupem pak Právo (29.000) a Lidové noviny (25.000).

V žebříčku časopisů vede Ekonom (82.000), téměř o polovinu méně čtenářů má Týden (43.000), Právní rádce a Poradce (oba po 42.000 čtenářích). Týdeník Euro je šestý s 28.000 čtenáři, Profit jedenáctý s 18.000 čtenáři. Co se týče získávání ekonomických informací, nejvíce jich lidé čerpají z Ekonomu (59.000), následuje Euro (sedm tisíc), Profit a Týden (po čtyřech tisících).

Ze zpravodajských relací celoplošných televizních stanic sleduje vždy nebo téměř vždy 232.000 lidí Události na ČT1. O 14.000 lidí méně má zájem o Televizní noviny na Nově, třetí je Zpravodajský deník na Primě se 125.000 diváky. Následují Události, komentáře na ČT1 (101.000 diváků), Otázky Václava Moravce (92.000), Sedmička na Nově (68.000) a Nedělní partie Primy (49.000).

Mezi zpravodajskými relacemi rozhlasových stanic vede Radiožurnál (104.000 posluchačů), druhá je Frekvence 1 (51.000) a Rádio Impuls (43.000). Následuje Evropa 2 a ČRo 2 - Praha (obě po 14.000 posluchačích) a Rádio Blaník (osm tisíc lidí).

Internet obecně alespoň několikrát týdně sleduje 91 procent lidí s rozhodovacími pravomocemi. Nejčastějším důvodem je e-mail (85 procent), obecné zpravodajství (57 procent) a ekonomické zprávy (47 procent). Denní dosah u Seznamu je 148.000 lidí, u Centrumu 55.000 a Atlasu 39.000 lidí.

Z průzkumu vyplývá, že od roku 2000 klesá podíl informací získaných z časopisů, televize a rozhlasu, zatímco u internetu naopak stále roste. V případě deníků byl podíl v letech 2000 a 2002 stejný, v roce 2004 se zvýšil o pět bodů na 70 procent a letos klesl na 53 procent.

Cílem výzkumu bylo získat údaje pro plánování inzerce zaměřené na obchodní a odbornou sféru. V průzkumu odpovídalo 2101 respondentů v dubnu a květnu letošního roku. Rozděleni byli do pěti kategorií podle druhu zaměstnání a vedoucí pozice ve firmě.

Téměř polovina dotazovaných byli manažeři nebo vedoucí řídicí pracovníci, další skupiny tvořili samostatně činní vyšší odborníci, podnikatelé se třemi a více zaměstnanci, řídicí pracovníci ve státní správě a kvalifikovaní zaměstnanci. Vzorek zastupoval zhruba 340.000 lidí z cílové skupiny pracovníků s rozhodovacími pravomocemi.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK