Loňskou ztrátu ovlivnil podle bývalého i současného vedení podniku rekordní růst cen ropy a vysoká konkurence na trhu. S tím ale nesouhlasí například odbory, které špatné výsledky dávají za vinu hlavně managementu pod vedením bývalého šéfa ČSA Jaroslava Tvrdíka. Toho nahradil Lašák letos v lednu. Tvrdík se stal manažerem volební kampaně ČSSD.
Počet přepravených cestujících loni vzrostl o 20 procent a překročil 5,2 milionu osob. ČSA tak zvýšily tržní podíl na Letišti Praha na 48,4 z 44,8 procenta. "Tohoto nárůstu počtu cestujících však bylo dosaženo za cenu neúměrně vysokých nákladů," upozornil Lašák.
Hospodářský výsledek ČSA za rok 2005 je podle něho důsledkem nerovnováhy mezi výnosy a náklady společnosti. "Tento problém má původ už v roce 2003, kdy bylo rozhodnuto o skokovém navýšení počtu letadel ČSA o 45 procent. Tím narostla přepravní kapacita ČSA o 59 procent, na což ale společnost nebyla obchodně připravena," řekl.
Podle Lašáka se také v hospodaření odrazily náklady spojené s operativním leasingem letadel, zvýšení mzdových prostředků vycházející z kolektivní smlouvy z jara 2005, nedostatečná restrukturalizace a špatná obchodní rozhodnutí. "Očekávání vycházející ze strategie vypracované minulým vedením ČSA pro roky 2005 až 2015 se již v prvním roce jejího uplatňování nenaplnila," uvedl.
Nový management nyní připravil novou strategii ČSA pro roky 2006 až 2008. Ta se zaměřuje na zvýšení výnosů a snížení provozních nákladů. Lašák ji představí v příštím týdnu.
Celkové provozní výnosy ČSA v roce 2005 dosáhly 22,4 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 12 procent oproti roku 2004. Největší podíl na provozních výnosech měla pravidelná i charterová přeprava osob s více než 88 procenty. Zbytek připadá na prodej zboží na palubách i v duty free prodejně, údržbu letadel, odbavení cestujících a catering.
Celkové provozní náklady ČSA se meziročně zvýšily o 21,4 procenta a dosáhly 23,4 miliardy korun. Nejvíce vzrostly výdaje na nákup paliva. Spotřeba materiálu se tak kvůli výraznému růstu světových cen ropy zvýšila téměř o 1,8 miliardy Kč, což je o 45 procent více než v roce 2004.
Výrazný nárůst nastal dále u oprav a údržby, která se zvýšila o 0,5 miliardy korun. Rozšíření flotily způsobilo také zvýšení nákladů na operativní leasing o 0,6 miliardy korun. Nárůst mzdových nákladů činil téměř 20 procent a zvýšil se o 0,7 miliardy korun.