Začátnkem minulého týdne byla zveřejněna nenápadná, ale velmi zajímavé informace. Evropská komise, což je v podstatě jakási evropská vláda, rozhodla o zřízení expertní skupiny pro otázky mobility klientů bank. To je pro klienty nejen našich bank zásadní zpráva, která v budoucnu může velmi výrazně celý bankovní sektor ovlivnit.
Zdá se, že si Komise uvědomila, že klienti čelí v případě změny banky, která vede jejich běžný účet, řadě překážek a tyto překážky zjevně omezují volnou soutěž i volbu klientů. Mezi hlavní překážky patří jak různé poplatky za zrušení účtu a souvisejících služeb, tak nepochybně také administrativní a technické překážky, které komplikují a prodlužují provádění změn. "Cílem práce expertů bude identifikace všech možných bariér přestupu k jiné bance, a to jak v rámci jednotlivých členských zemí, tak i v rámci celé Evropské unie. Druhým cílem je samozřejmě i návrh, jak jednotlivé překážky odstranit," vysvětluje náměstek ministra financí Tomáš Prouza. Analýza má být dokončena v první polovině roku 2007 a Komise počítá s jejím zveřejněním. Na základě zjištění pak bude diskutovat opatření, jak mobilitu v evropském bankovnictví posílit pomocí legislativních i nelegislativních úprav.
Překážky v podobě poplatků za zrušení běžného účtu jsou zjevné a v rozsahu, jakém byly např. v Česku uplatňovány nemají v Evropě již dávno obdoby. Mezi administrativní a technické překážky můžeme řadit např. změnu čísla účtu při jeho zrušení a novém založení u druhého finančního ústavu. Dokážete si představit, jaké byste musfbezpoceli absolvovat neskutečné "kolečko" po úřadech a firmách, kdybyste si svůj účet měnili?
"Na existenci překážek při změně banky upozornilo Ministerstvo financí již loni," připomíná situaci v České republice Tomáš Prouza. Nutno říci, že nejen ministerstvo, ale hlavně sami klienti bank vlastními, nebo i hromadnými, žalobami. Téma poplatků je jednou z kauz řešených také občanským sdružením SOS (Sdružení obrany spotřebitelů).
"I přes zrušení kritizovaného poplatku za zrušení účtu téměř všemi bankami stále existují jiné poplatky a další, především administrativní překážky, které ztěžují změnu banky. Snadná mobilita klientů finančních institucí přitom tvoří spolu s transparentností nabídek základ zdravého finančního trhu a proto bude Ministerstvo financí o její posílení i nadále usilovat," dodává náměstek Prouza. Vysvětlení, proč se banky přenositelnosti čísla účtu brání je snadné. Zatímco nově umožněná přenositelnost telefonního čísla mezi mobilními operátory na silně regulovaném a ostře konkurenčně sledovaném telekomunikačním trhu žádné výrazné přesuny klientů nezpůsobila, tak přenositelnost čísla účtu by měla bezpochyby za následek exodus klientů z jednoho ústavu k druhému. Tomu by mohlo zabránit snad jen zavedení mechanismu konkurenčního prostředí. Žádná z bank by si nemohla dovolit účtovat poplatek za to, že jí svěřujeme vlastní peníze, nikdo by si neúčtoval poplatek za zaúčtování a podobně a bankéři by se začali snažit vydělávat svým zahraničním vlastníkům jinak. Třeba na úrocích, na úrokovém diferenciálu, na masivním rozšíření spotřebitelských úvěrů atd.
Do doby, kdy Komise dospěje k nějakému závěru uplyne ještě mnoho vody. Klientům tak nyní nezbývá, než každý měsíc sledovat, jak jim zbytečně mizí z účtu stokoruny na poplatcích a drobné koruny přibývají na úrocích. Věřme, že bude lépe, poplatky klesnou a centrální administrativní zásahy z Bruselu nebudou nutné. První vlaštovky naznačující příchod jara do domácího bankovního sektoru již zdá se přilétly.
Aktuální údaje o běžných účtech si najděte zde, přehled bank je zde.