EU se dohodla na nových pravidlech pro veřejnou dopravu

09.06.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Lucemburk/Brusel 9. června (zpravodaj ČTK) - Ministři dopravy Evropské unie se dnes po šesti letech sporů předběžně dohodli na nových pravidlech, které mají vpustit více konkurence do veřejné osobní dopravy ve městech, na silnicích a železnici. Česku se sice nová úprava nezamlouvá, hlavně kvůli obavám z dopadů na České dráhy jako největšího zaměstnavatele v zemi, ale nepodařilo se mu dát spolu s Lucemburskem, Maltou a Řeckem dohromady blokační menšinu. Příslušné nařízení však ještě čeká schvalování v Evropském parlamentu.

"Ještě to bude běh na dlouhou trať, ale v prvním kole jsme neuspěli. Převálcovaly nás velké státy, které se chtějí dostat na náš trh," řekla náměstkyně ministra dopravy Daniela Kovalčíková.

Původně mělo problém s novými pravidly i Německo, ale jeho námitkám nakonec vyšel vstříc kompromis, přijatý kvalifikovanou většinou.

V Evropě je trh místní a regionální osobní dopravy místy liberalizovaný, jinde zase přetrvávají místní monopoly. Jak uvedl autor návrhu, místopředseda Evropské komise Jacques Barrot, nové nařízení umožní místním úřadům vybrat si, zda si dopravu budou nadále zajišťovat samy či prostřednictvím firmy, kterou plně kontrolují, anebo se rozhodnou pro externí přepravce, a tedy pro veřejné soutěže.

Nařízení rovněž jasněji upravuje podmínky, za nichž stát může kompenzovat přepravcům ztráty bez zdlouhavých procedur pro povolování státní pomoci. Přímé zakázky, bez veřejné soutěže, bude možné udělit vybrané firmě v případě, že hodnota kontraktu nepřesáhne 1,7 milionu eur a 500.000 kilometrů ročně.

S limity Česko nemělo problém, i když se mu nezamlouvalo, že kontrakt zadaný v přímé zakázce by mohl být nejvýše desetiletý. Hlavní námitka však spočívala v tom, že nová pravidla hry umožní všem potenciálním konkurentům Českých drah v EU přímou zakázku napadnout, a to nejen v rámci mantinelů nového nařízení, ale i obecně z hlediska ekonomické výhodnosti. Podle Kovalčíkové to může u každé zakázky znamenat zdlouhavé procedury přezkumů, končících až u Nejvyššího správního soudu. "Liberalizace jde příliš daleko, nevíme, jak se vypořádáme s případnými sociálními dopady u Českých drah, které ještě neumíme odhadnout," dodala.

Dosavadní právní rámec, pocházející z konce 60. let, podle komise již neodpovídá potřebám doby a neskýtá právní jistotu, což odstrašuje od náročných investic do veřejné dopravy. Její podíl na přepravě cestujících se mezi lety 1970 až 2001 v EU ztenčil z 25 na 16 procent. Čtyři pětiny Evropanů raději cestují auty.

Experti předpokládají, že nové nařízení by se mohlo definitivně schvalovat v prvním pololetí příštího roku, pak by však ještě měla následovat dlouholetá přechodná období, než se naplno uplatní.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK