ČSA se zaměří na přepravu osob, ostatní činnosti asi prodají

13.06.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. června (ČTK) - České aerolinie se chtějí v budoucnu zaměřit výhradně na přepravu osob. Ostatní činnosti, které s tím přímo nesouvisejí, zřejmě společnost prodá. Řekl to prezident ČSA Radomír Lašák. Prvními adepty na prodej jsou ČSA Cargo, Catering a Duty Free.

Prodej těchto tří divizí navrhuje Lašák ve strategii, kterou dnes představil veřejnosti. Rozhodnout o jejich budoucnosti by přitom vedení mělo ještě letos. Společnost by podle něho v případě prodeje uzavřela s novým vlastníkem dlouhodobé kontrakty.

ČSA Cargo zajišťuje nákladní dopravu do letadel ČSA a provozuje nákladní terminál v Ruzyni. Po loňském propadu očekává nákladní doprava národního dopravce letos růst. V případě Carga by ČSA prodávaly především terminál v Ruzyni a jeho služby. Svou leteckou kapacitu by pak ČSA na základě dlouhodobé smlouvy nabízely novému vlastníkovi.

Catering připravuje jídlo na paluby, převážně ale pracuje pro ČSA. Podle Lašáka tedy lze jen stěží vyčíslit ziskovost tohoto podnikání na reálném trhu. A zachování Duty Free v rámci ČSA podle něho zase není nezbytné. Naopak, zajímavý kapitálový výnos z prodejů těchto částí podniku může finančně pomoci při restrukturalizaci ČSA.

Možnost oddělení dalších činností nevyloučil. "Již dříve zde byla myšlenka vyčlenit technický úsek a zapojit do jeho provozu strategického partnera," připomněl záměr jednoho ze svých předchůdců spolupracovat na opravách letadel s firmou Lufthansa Technik. V první fázi by však údržbu a servis letadel odprodat nechtěl. Naopak počítá s rozšířením servisních linek. Plán bývalého vedení na vybudování opravárenské kapacity řádově za miliardu korun nehodlá rušit. "Jde o investici s excelentní návratností v řádu pěti až šesti let," řekl.

Loni dopravce zakončil hospodaření podle auditovaných výsledků ztrátou 496 milionů korun, zatímco o rok dříve měl zisk 324 milionů korun. Plán firmy přitom počítal za loňský rok se ziskem 521 milionů korun. Lašák nečeká zisk ani letos. Propad by se ale již měl zastavit. Příští rok by se měly výsledky srovnat a zisk by mohl podnik začít tvořit v roce 2008.

Aby se firma vrátila k zisku, je podle něho nutné především zvýšit výnosy. K tomu se ale musí zlepšit prodej letenek. Zjednodušit chce Lašák například nabídku přes internet. Firma se také více zaměří na obchodníky, kteří letenky kupují krátce před odletem, a platí za ně tedy obvykle vyšší cenu. Hledat je bude hlavně na východních trzích, kde není tak vysoká konkurence jako například na linkách do Velké Británie nebo Německa.

Cenami letenek ale ČSA podle něho nebudou reagovat na nízkonákladovou konkurenci. Dosud většinou po vstupu některého z nízkonákladových dopravců na stejnou linku, jakou ČSA nabízejí, snížil národní dopravce cenu na nejnižší tarif 2990 korun za obousměrnou letenku. "Hlavní motivací pro nákup letenky u ČSA nemůže být jen cena, ale také kvalita spojení a návazných letů, pravidelnost, služby na palubě," řekl Lašák.

Kromě růstu výnosů musejí klesnout náklady, a to především ty mzdové, řekl Lašák. Snížit se podle něho musí počet pracovníků hlavně v administrativě. Řádově by mělo odejít až deset procent lidí. Celkem ČSA zaměstnávají asi 5500 osob. Propouštění ale nebude plošné. Noví viceprezidenti, kteří do ČSA nastoupí postupně do konce léta, by měli do tří až čtyř měsíců navrhnout zefektivnění svých divizí. Lašák očekává především odstranění zbytečných úrovní řízení.

Lašák již také oznámil, že odborům navrhl otevřít kolektivní smlouvu, kterou jeho předchůdce Jaroslav Tvrdík uzavřel na tři roky. Například v případě pilotů smlouva počítá s růstem platů o více než deset procent ročně. Dohodou o snížení mzdových nákladů s odbory Lašák podmínil také zachování dálkové flotily, které je podle odborníků pro ČSA nezbytné. Piloti to již odmítli.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK