Studie: Sanoma druhým nejlepším zaměstnavatelem ve střední Evropě

14.06.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 14. června (ČTK) - Společnost Sanoma Magazines Praha obsadila druhé místo v žebříčku Nejlepší zaměstnavatelé střední a východní Evropy 2006, kterou uspořádala firma Hewitt Associates. Vítězem soutěže se stal polský Microsoft. Z českých firem se v první desítce umístily Sun Microsystems na čtvrtém místě, ComAp na pátém a British American Tobacco na desátém místě. Čeští zaměstnanci patří k nejoptimističtějším, zatímco polští k těm nejpesimističtějším, vyplývá z výsledků studie.

V porovnání se středoevropskými kolegy čeští zaměstnanci lépe vnímají například jednání vrcholového managementu, příležitosti k rozvoji své kariéry či ohodnocení, které za svou práci dostávají, ať ve formě mzdy nebo neformální pochvaly, uvedl konzultant Hewitt Kamil Švec. Naopak menší spokojenost zde podle něj panuje s každodenními pracovními úkoly a rovnováhou pracovního a soukromého života.

Výsledky studie poukazují na zajímavé odlišnosti mezi zeměmi. Zatímco čeští pracovníci vnímají své pracovní podmínky velmi pozitivně, Poláci a Maďaři jsou naopak velmi pesimističtí. U maďarských zaměstnanců se navíc projevuje mentalita typu "u souseda je tráva vždycky zelenější", neboť jejich motivovanost zásadně ovlivňuje vnímání společnosti v porovnání s ostatními.

Pro české a polské zaměstnance je pověst jejich zaměstnavatele jeden z důležitých faktorů, který ovlivňuje jejich chuť u firmy zůstat, zatímco Rakušané a Maďaři přikládají větší důležitost své lásce k profesi. Rakouští zaměstnanci patří rovněž k těm, kteří se společností spojují své dlouhodobé plány, uvedl Švec.

V žebříčku logicky převažují firmy pohybující se v odvětvích, které jsou známé bojem o talentované zaměstnance, jako informační technologie či farmaceutický průmysl. "Tyto firmy k tomu, aby byly ve svém oboru úspěšné, často ani nemají jinou možnost, než se chovat jako vynikající zaměstnavatel," podotkla konzultantka Hewitt Rita Veresová.

Studie se mohly zúčastnit společnosti, které mají alespoň 50 stálých zaměstnanců a na trhu působí alespoň dva roky. Ve všech hodnocených společnostech byl proveden průzkum spokojenosti a motivovanosti zaměstnanců, podrobný audit personálních politik a byly shromážděny názory nejvyššího vedení těchto společností.

Stanovení žebříčku vycházelo z tzv. měr motivovanosti a souladu. Míra motivovanosti určila podíl zaměstnanců, kteří mohou být považováni za motivované. Míra souladu popsala vztah mezi potřebami zaměstnanců, pohledem vedení společnosti a nástroji, které společnost využívá v personální práci. Vypočtením těchto charakteristik a jejich váženým průměrem pak každá společnost získala bodové hodnocení, které určilo jejich pořadí v žebříčku.

Společnost Hewitt Associates je největší mezinárodní poradenskou firmou zabývající se problematikou řízení lidských zdrojů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK