"Při vzniku havarijních podmínek některé armatury pro odběr vzorků a vedoucí skrz kontejnment zůstávají otevřené. Nyní musí být uzavírány ručně. To je v rozporu s požadavky vyhlášky SÚJB," řekl Edvard Sequens ze Sdružení Calla.
SÚJB podle Drábové situaci monitoruje. "Můžu říci, že projektový nesoulad tu je a řeší se. Provozovatel vypracoval návrh jak na dočasné opatření, tak na konečné řešení problému. Tato opatření považuje SÚJB za adekvátní," uvedla Drábová.
Protitemelínští aktivisté rovněž znovu kritizovali problémy s palivem. Některé palivové články se údajně kroutí více, než je obvyklé. Deformace dosáhly podle ekologů takové míry, že 51 z celkem 61 řídících tyčí, jež zastavují štěpnou reakci, nedosedají do koncové polohy. Nelze tak prý bezpečně odstavit reaktor. Potíže s klastry kritizoval v úterý i zmocněnec hornorakouské zemské vlády pro příhraniční jaderná zařízení Radko Pavlovec.
Za závažný problém považují ekologové i netěsnost tyčí způsobujících při výměně paliva úniky radioaktivních izotopů. Úniky jsou sice v rámci limitů, ale podle nevládních organizací zbytečně zatěžují životní prostředí. Požadují proto výměnu nejen části paliva na prvním bloku, kterou technici zahájili před několika dny, ale všech souborů na obou blocích.
"Do té doby by měly být oba reaktory odstaveny," řekla Monika Wittingerová z Jihočeských matek. Sdružení se zároveň obrátí na jihočeský krajský úřad, aby kolaudaci prvního bloku neschválil.
Mluvčí elektrárny Milan Nebesář problémy s palivem přiznal, ale tvrdí, že veřejnost je o tom od roku 2004 informována. Temelín je podle něj bezpečný. Také podle SÚJB není jaderná bezpečnost ohrožena. "Od konce roku 2004 provádíme pravidelné zkoušky jak na prvním, tak i na druhém bloku. Bylo jich více než dvacet a všechny páry klastrů byly v rámci limitů pro jadernou bezpečnost," uvedl mluvčí.
Celou věc elektrárna řeší spolu s dodavatelem paliva, firmou Westinghouse. Nelze však podle Nebesáře vyměnit veškeré palivo najednou. "Problému se budeme postupně zbavovat. V rámci pravidelných odstávek vyměníme vždy čtvrtinu, tedy 40 palivových souborů. Nyní na prvním bloku měníme 37 částečně upravených souborů. Příští rok přibudou na palivu další modifikace," dodal.