Průzkum: Stále více domácností jezdí nakupovat v automobilech

15.06.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 15. června (ČTK) - Stále více domácností ve střední a východní Evropě používá při nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží svůj automobil, čímž mohou rychleji reagovat na cenové nabídky jednotlivých obchodů. Mezi nejvíce mobilní a zároveň cenově citlivé zákazníky patří v tomto regionu Češi, Maďaři, Poláci a Slováci. Vyplývá to z průzkumu společností GfK Praha a Incoma Research.

Zatímco ve střední a východní Evropě používá automobil k nákupům zhruba 42 procent domácností, v České republice, Maďarsku, Polsku a na Slovensku jich je v průměru 50 procent. Naopak v Rumunsku a v Bulharsku používá automobil při nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží pouhých 26 procent domácností.

"Mobilita dává spotřebitelům možnost být mnohem více nároční při výběru svého hlavního nákupního místa a reagovat mnohem citlivěji na různé cenové hladiny v jednotlivých nákupních formátech," stojí v tiskové zprávě společností GfK Praha a Incoma Research.

S vysokou mobilitou českých zákazníků koresponduje chování obchodníků, kteří se v poslední době předhánějí v cenových nabídkách a řada z nich inzeruje nejnižší ceny ve městě. Cenová úroveň totiž v Česku stále hraje důležitou roli při rozhodování lidí, do které prodejny půjdou nakupovat.

Cenový boj o zákazníky na tuzemském trhu před časem rozpoutaly dravé diskontní prodejny, které jsou na tvrdý konkurenční střet dobře připravené a nutí ostatní hráče na trhu držet s nimi krok. Odborníci předpokládají, že nejtvrdší souboj se nyní odehraje mezi diskontními prodejnami a hypermarkety.

"I velké hypermarkety či supermarkety se nyní snaží bojovat cenově. Tato situace bude pokračovat do doby, než dojde ke konsolidaci českého trhu, zvýší se tržní podíl největších hráčů a dojde k jasnějšímu vyprofilování nejsilnějších obchodníků, kteří si český trh do jisté míry rozdělí," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.

Podle Skály se koncentrace českého obchodu blíží evropskému průměru, v Česku však stále operuje více obchodních řetězců, než odpovídá kapacitě trhu. K výraznému růstu tržního podílu jednotlivých hráčů proto již nestačí budování nových prodejen, ale zajistí ho fúze obchodních řetězců.

Již loni odešel z ČR obchodní řetězec Julius Meinl, který 58 obchodů prodal společnosti Ahold Czech Republic. Obchodní společnost Tesco Stores ČR letos převzala 27 prodejen německého řetězce Edeka a na začátku června pak získala i 11 českých hypermarketů Carrefour.

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce v ČR podle předběžných výsledků Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun. První místo na žebříčku patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun stejně jako v roce 2004 velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK