Urban Sobotku dopisem na začátku června požádal, aby při nejbližší příležitosti navrhl minimální spotřební daň na zemní plyn pro použití v dopravě. Ta může být podle směrnice Evropské unie i nulová, jak je tomu například v Belgii a Nizozemsku. "Stabilizace této spotřební daně na minimální úrovni je nezbytnou podmínkou pro investory, aby dosáhli alespoň minimálních hodnot návratnosti vložených prostředků," uvedl mluvčí MPO Jiří Havlíček.
V loňském roce tuzemské distribuční společnosti prodaly 2242,5 tuny zemního plynu pro použití v dopravě. Z toho byla odvedena spotřební daň 7,51 milionu korun.
Česká republika usiluje o to, aby do roku 2020 dosáhl podíl zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě minimálně deset procent. To je v souladu s takzvanou Bílou knihou evropské dopravní politiky. Vozů využívajících k pohonu zemní plyn je zatím v Česku zhruba pět set. Asi třetinu z nich tvoří autobusy městské dopravy. Plynárenské společnosti se nedávno zavázaly, že do roku 2020 v tuzemsku investují do výstavby stovky čerpacích stanic se zemním plynem zhruba miliardu korun. Nyní je těchto pump asi 20.
Automobily vyrobené s motorem na zemní plyn stojí zhruba o pět procent více, než vozy na běžný pohon. Při současných tuzemských cenách benzinu a zemního plynu se tato investice motoristovi vrátí po ujetí přibližně 40 tisíc kilometrů.