Od letošního 1. července, kdy se pravidla změní, by ale kamiony nesměly jezdit přes rok pouze v neděli od 13:00 do 22:00 hodin. O prázdninách pak v pátek od 17:00 do 21:00, v sobotu od 7:00 do 13:00. Naopak v neděli dopoledne by proti dnešnímu stavu jezdit mohly. Zákaz by platil jen od 13:00 do 22:00.
Připravovaná koaliční dohoda mezi ODS, KDU-ČSL a Zelenými, přitom podle Šimonovského počítá alespoň s tím, že by se měl víkendový zákaz vrátit po 1. červenci co nejdříve zpět na úroveň platnou nyní. Návrat k původnímu omezení jízdy kamionů vítají také autodopravci. Především páteční zákaz by podle nich zkomplikoval situaci nejen dopravcům, ale i ostatním řidičům.
Změn se možná dočká také hodně diskutovaná výše pokut, kterou ve správní řízení mohou udělit dopravní úřady. Podle novely, která začne platit od července může výše pokut za podvody při zpoplatnění silnic a dálnic dosáhnout až 500.000. MD přitom původně navrhovalo nejvyšší pokutu 200.000 korun.
Podle Šimonovského to ale samozřejmě neznamená, že pokutu na horním limitu by úřady mohly ve správním řízení udělit řidiči osobního vozidla, který si nekoupí dálniční známku. Ten bude jako nyní platit blokovou pokutu na místě v rozsahu dvou až tří tisíc korun, řekl Šimonovský. Vysoké pokuty by se vztahovaly na velké dopravce, kteří by opakovaně podváděli při platbě mýtného. Ve správním řízení by samozřejmě výše pokuty odpovídala tomu, jak se dopravce při podvodu obohatil, vysvětlil ministr.
Šimonovský také neočekává, že by koaliční dohoda počítala s přehodnocením tendru na mýtné byť ODS i Zelení proti soutěži v předvolební kampani brojili. Podle Šimonovského Česko získá od Kapsche nejmodernější systém současnosti. Německý systém, který vyžaduje inteligentní a tedy drahou jednotku ve vozidle je totiž slepou uličkou a ani EU s ním do budoucna nepočítá, řekl. To ale řada politiků neuznává. Například středočeský hejtman Petr Bendl, který byl stínovým ministrem dopravy, považuje právě německý systém za perspektivní.
Případné zpoždění při sestavování nové vlády by podle Šimonovského nemělo mít vliv na určení výše sazeb mýtného, které se má začít vybírat na dálnicích od příštího roku od kamionů nad 12 tun. O sazbách vláda musí rozhodnout v září a Šimonovský věří, že v té době již nová vláda bude existovat. MD navrhuje pro dálnice sazbu v průměru 4,05 koruny na kilometr. Na silnice 1. tříd se systém postupně rozšíří od poloviny příštího roku. Tam by se mělo platit kolem 1,9 koruny.