Cash back je v současnosti značně rozšířen a využíván bankovními klienty v řadě evropských zemí, vyspělých asijských zemích, nebo severní Americe. Lidé jej nejčastěji využívají pro výběr menších částek. Ve Spojených státech činí průměrný výběr 20 dolarů, ve Velké Británii je to 34 EUR. Společnost Visa Europe minulý týden oznámila, že všechny banky v České republice zavedení služby Visa Cashback plánují a dohodly se s Visou na podmínkách jejího poskytování v ČR. „V ČR bude možné vybrat hotovost do maximální výše 1.500 Kč při nákupu přes 300 Kč a služba by měla být v České republice plně zavedena v roce 2007. Očekáváme, že se služba Cash back stane i v ČR brzy velmi oblíbenou a vyhledávanou,“ říká Jana Lvová, manažerka společnosti Visa pro Českou republiku. S bankami jedná rovněž konkurenční Mastercard. „MasterCard je ve finální fázi těchto jednání a předpokládáme, že k zavedení služby na českém trhu dojde do konce roku,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Polsko, Českou republiku a Slovensko.
Co to Cash back vlastně je?
Principem služby Cash back je to, že zákazník si při platbě kartou za zboží v obchodě nechá prodavačem k nákupu přiúčtovat a následně i vyplatit potřebnou finanční hotovost. Celá částka je mu pak odepsána z účtu. Službu cash back nebude možné čerpat v případě, že bude držitel platební karty požadovat u obchodníka pouze hotovost, aniž by u obchodníka nakoupil a zaplatil platební kartou. Banky budou mít stanoveny hodnoty maximálního výběru a minimálního nákupu, při kterém je možné transakci provést, vyplývá to ostatně i z vyjádření společnosti Visa.
Výhody služby Cash back:
-
Velké zvýšení počtu míst, kde je možné vybrat hotovost
-
Možnost nabídnout dvě služby v rámci jedné transakce – nákup zboží a výběr hotovosti
-
Usnadnění výběru hotovosti – není nutné hledat nejbližší bankomat
Banky u nás zatím nemají stanoveny poplatkovou politiku za tuto službu, nicméně například ve Spojených státech není cash back zatížen žádným poplatkem. „Konkrétní podmínky poskytování této služby včetně jejího zpoplatnění budou upřesněny jednotlivými bankami,“ říká Ján Čarný.
Důležitá však pro zavedení služby nejsou jen jednání bank a karetních společností, ale i jednání bank s obchodníky. Jednou z prvních společností jež novou službu plánuje ve spolupráci s bankami nabízet je společnost Ahold, provozující prodejny Albert a Hypernova. Další obchodní řetězce budou společnost Ahold pravděpodobně v nejbližší době následovat a v jednání s bankami jsou rovněž i velké řetězce čerpacích stanic.
Které banky jej budou nabízet a kdy se tak stane?
Oslovili jsme všechny významné banky působící na Českém finančním trhu, zda se zavedením služby cash back počítají a kdy ji začnou nabízet. Výsledky našeho průzkumu byly jednoznačné, naprosto všechny oslovené banky uvažují o zavedení služby během příštího roku 2007 ovšem její zavedení často podmiňují umožněním služby karetními asociacemi.
Prvními bankami, které cash back zavedou budou s největší pravděpodobností ČSOB a pod ni patřící Poštovní spořitelna. Obě banky by to chtěly stihnout ještě do konce letošního roku. „Cash back budeme nabízet všem držitelům karet ČSOB i Poštovní spořitelny, tzn. karet embosovaných i elektronických, Visa i MasterCard, kreditních i debetních. Probíhají intenzivní jednání s potencionálními partnery o tom , kde bude možné tuto službu využít,“ říká Kateřina Bednářová, tisková mluvčí ČSOB. „Česká spořitelna zavede cash back ve čtvrtém čtvrtletí roku 2007. Služba bude s největší pravděpodobností zpoplatněna,“ dodává Klára Gajdůšková tisková mluvčí České spořitelny.
Závěr:
Zavedením služby cash back se podstatným způsobem zvýší počet míst, kde bude moci vlastník platební karty získat hotovost. Otázkou je jakým způsobem, a v jaké výši bude tato služba zpoplatněna. To podstatným způsobem ovlivní míru jejího využívání bankovními klienty.