Průzkum: Češi chtějí letos více utrácet, ale hodlají i spořit

27.06.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. června (ČTK) - Více než dvě třetiny Čechů zamýšlí zvýšit v letošním roce své výdaje, zatímco o rok dříve měla tento záměr jen necelá třetina lidí. Vyplývá to z evropské studie Barometr Cetelem. Ve 12 sledovaných evropských státech hodlá letos více utrácet v průměru 41 procent dotázaných. Na 60 procent Čechů chce v tomto roce ovšem také více spořit.

Češi podle průzkumu chtějí nakupovat více vybavení pro domácnost, naopak hodlají učinit méně velkých investic, jako je nákup automobilů, bydlení či jeho rekonstrukce. Tento vývoj souvisí zřejmě s očekáváním zvyšování úrokových sazeb, uvedl ředitel společnosti Cetelem ČR Václav Horák. Svoji finanční situaci vidí pro letošek lepší pětina lidí, stejný podíl ji předpokládá horší.

"Od začátku roku pozorujeme, že disponibilní příjmy českých domácností poněkud zrychlily své tempo," řekl ČTK analytik HVB Bank Pavel Sobíšek. To je prý výsledkem rychlejšího růstu hrubých mezd, snížení nezaměstnanosti, poklesu daní z příjmu i zvýšení důchodů a sociálních dávek. Růst ekonomiky se tak začíná více promítat do peněženek občanů. V takové situaci bývá obvyklé, že část peněz navíc jde do spotřeby a část do úspor, dodal.

Z dnešních údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že celková důvěra v ekonomiku stoupla letos v červnu na nejvyšší hodnotu od ledna 1998.

Mírná většina Čechů se však z ekonomického hlediska budoucnosti obává. Na 44 procent z nich ji vidí pozitivně, negativně pak 54 procent. Podíl optimistických odpovědí je ale v Česku nejvyšší, v Evropě jich bylo v průměru 33 procent. Češi ale jsou o něco méně optimističtější než v průzkumu uskutečněném o rok dříve.

Češi hodnotí svou současnou ekonomickou situaci ve stupnici od jedné do deseti známkou 5,14, zatímco před rokem to bylo 4,70. Známka je po Belgii, Španělsku a Velké Británii nejvyšší. Evropský průměr meziročně mírně klesl na 4,68 procenta.

Nejvíce Čechů (44 procent) plánuje nakupovat v tomto roce služby týkající se volného času a cestování. Spotřebitelé mají zájem také o elektrospotřebiče (33 procent), rekonstrukci bydlení a potřeby pro kutily (po 22 procentech), spotřební elektroniku (21 procent) a nábytek (20 procent). Podobně je tomu i v ostatních evropských zemích.

Přístup na internet mělo v Česku loni 57 procent lidí, o rok dříve to bylo 53 procent. Evropský průměr je mírně nižší. Češi spolu s Brity využívají více než ostatní internetu jako zdroje informací před nákupem. Nejvíce se v tuzemsku nakupují touto formou elektrospotřebiče a spotřební elektronika (20 procent), knihy, CD a videohry (19 procent). Zboží z oblasti kultury vévodí internetovým nákupům v Evropě, více se tam také takto nakupuje zboží z oblasti volného času a cestování.

Studie Barometr Cetelem, která slouží jako zdroj informací pro účastníky spotřebitelského trhu, je výsledkem průzkumu spotřebitelů ve 12 evropských státech. Průzkum uskutečnila firma Research International koncem minulého roku. Společnost se telefonicky dotazovala 8000 respondentů, v každé zemi v průměru 665.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK