"Naprosto stejná ojetá vozidla nelze znevýhodňovat jen proto, že nebyla původně zakoupena v daném členském státě. Komise musela zasáhnout, aby spotřebitelé mohli využít všech výhod, které jednotný trh EU přináší," vysvětlil místopředseda EK Günter Verheugen.
Komise upozornila Česko poprvé již loni v březnu, nyní přistoupila k druhému stupni sankčního řízení. Bez uspokojivé odpovědi, na kterou má Praha dva měsíce, by mohla následovat soudní žaloba a v krajním případě nakonec i sankce.
České předpisy zakazují registraci dovezených vozidel starších pěti nebo osmi let podle typu automobilu a před registrací dovezených vozidel vyžaduje zvláštní technickou kontrolu. Tento stav české úřady původně obhajovaly ohledy na bezpečnost silničního provozu a životní prostředí. "Aniž by komise chtěla zpochybnit tento oprávněný veřejný zájem, domnívá se, že Česká republika neprokázala nezbytnost a přiměřenost diskriminačních předpisů, protože obdobná omezení a požadavky se neuplatňují u vozidel, která již byla v ČR zaregistrována dříve," uvedla komise v dnešním komuniké. Dodala, že české úřady, ačkoliv přislíbily příslušná opatření, "ani po roce od obdržení výzvy nejsou české právní předpisy v souladu se zásadou volného pohybu zboží".
Podle expertů se sice příslušný český zákon o podmínkách provozu na pozemních komunikacích mezitím změnil, aby vyhověl výhradám komise. Ale problém je nejspíše v tom, že dosud chybí prováděcí vyhláška k zákonu, který má platit od 1. července.