Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová ČTK řekla, že celostátní kontrola je zaměřená na správné procentní vyjádření a účtování slev, poctivost prodeje a dodržování dalších zákonem stanovených podmínek, jako je například správné značení prodávaných výrobků. "Kontrolní akce potrvá celý měsíc. Zatím jsme od spotřebitelů nezaznamenali zvýšený počet stížností (na letní výprodeje)," uvedla Fléglová.
První letní výprodeje obchodníci zahájili v závěru června, kdy zlevnili hlavně jarní a letní oděvy, jejichž ceny klesly až o 70 procent. Nyní obchodníci připravují druhou vlnu letní slev, kdy výrazně zlevní například sezónní turistické a sportovní potřeby.
Kontrolu výprodejů ČOI zorganizovala již na začátku letošního roku, kdy si vzala na mušku novoroční slevy a zjistila, že obchodníci se při organizování výprodejů polepšili. Kontroloři na začátku letošního roku totiž zjistili méně prohřešků a zjištěné závady nebyly tak závažné jako loni v lednu, kdy si na obchodníky stěžovalo velké množství lidí. Některé velkoprodejny tehdy nabízely v letácích zlevněné výrobky, které ale ve skutečnosti nebyly v prodeji.
Obchodní řetězce jsou po problémech s loňskými novoročními výprodeji opatrnější při inzerování slev a mnohé z nich začaly v letácích uvádět i údaje o množství zlevněného zboží. Podmínky pro výprodeje nedávno navíc zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy, která obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by prodejci měli mít dostatek zboží na skladě, anebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.
Zatímco na začátku letošního roku za porušení zákona o ochraně spotřebitele hrozila nepoctivým obchodníkům maximálně milionová pokuta, nyní ji novela tohoto zákona zvýšila na 50 milionů korun.