Na dva případy porušení zákona zatím při kontrolách výprodejů narazili inspektoři ostravské pobočky ČOI. Oba prohřešky se staly v Olomouckém kraji. "V jedné prodejně textilu umístěné v obchodním řetězci jsme zjistili asi osm druhů zlevněných triček, u kterých byla uvedena 50procentní sleva, ale ve skutečnosti byla jen mezi 46 až 49 procenty. Například tričko za 800 korun nestálo avizované čtyři stovky, ale 420 korun," řekla ředitelka ostravské ČOI Danuše Kotalová. Ve druhém případě již šlo o obchodní řetězec, kde inspektoři ČOI zjistili desetikorunové předražení při nákupu potravin. S oběma prodejci ČOI zahájila správní řízení.
Několik prvních prohřešků obchodníků odhalili také inspektoři v Karlovarském a Plzeňském kraji. "Kontroly (letních výprodejů) jsme zahájili minulý týden a zatím jsme narazili jen na drobné nedostatky. V kontrolách budeme pokračovat," řekla zástupkyně ředitele ČOI pro Karlovarský a Plzeňský kraj Marie Sváchová. Kontroly zaměřené na letní výprodeje zahájila ČOI také v ostatních regionech, jejich výsledky však zatím nejsou k dispozici.
Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová ČTK řekla, že celostátní kontrola výprodejů je zaměřená na správné procentní vyjádření a účtování slev, poctivost prodeje a dodržování dalších zákonem stanovených podmínek, jako je například správné značení prodávaných výrobků. "Kontrolní akce potrvá celý měsíc. Zatím jsme od spotřebitelů nezaznamenali zvýšený počet stížností (na letní výprodeje)," uvedla Fléglová.
První letní výprodeje obchodníci zahájili v závěru června, kdy zlevnili hlavně jarní a letní oděvy, jejichž ceny klesly až o 70 procent. Slevy postupně zahajují i specializované prodejny. Například společnost Baumax před několika dny odstartovala sezónní výprodej zahradního sortimentu, který zlevnila až o 46 procent. Obchodníci zároveň připravují druhou vlnu letní slev, kdy výrazně zlevní například sezónní turistické a sportovní potřeby.
Kontrolu sezónních výprodejů ČOI zorganizovala již na začátku letošního roku, kdy si vzala na mušku novoroční slevy a zjistila, že obchodníci se při organizování výprodejů polepšili. Kontroloři na začátku letošního roku totiž zjistili méně prohřešků a zjištěné závady nebyly tak závažné jako loni v lednu, kdy si na obchodníky stěžovalo velké množství lidí. Některé velkoprodejny tehdy nabízely v letácích zlevněné výrobky, které ale ve skutečnosti nebyly v prodeji. Kvůli velkým slevám tehdy v mnoha městech zkolabovala doprava.
Přesto ČOI i při letošních kontrolách novoročních výprodejů narazila například na předražení nákupu až o 327 korun. Někteří obchodníci zase měli problémy se zásobováním prodejen výrobky inzerovanými v nabídkových letácích.
Obchodní řetězce jsou po potížích s loňskými novoročními výprodeji opatrnější při inzerování slev a mnohé z nich začaly v letácích uvádět i údaje o množství zlevněného zboží. Podmínky pro výprodeje nedávno navíc zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy, která obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by prodejci měli mít dostatek zboží na skladě, anebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.
Zatímco na začátku letošního roku za porušení zákona o ochraně spotřebitele hrozila nepoctivým obchodníkům maximálně milionová pokuta, nyní ji novela tohoto zákona zvýšila na 50 milionů korun.