Sázky byly v soutěži značek vysoké, protože firmy utratily za sponzorování týmů a reklamní kampaně desítky milionů eur a dolarů. Firmám nyní plynou z prodeje replik trikotů, kopaček a dalšího zboží vysoké zisky.
V minulosti dominovaly finálovým zápasům Adidas, partner Francie nebo Německa, a Nike, která sponzoruje Brazílii. Nike zažila prudký růst odbytu brazilských dresů v roce 2002 poté, co Brazilci porazili ve finále mistrovství světa Němce. Její řecké dresy šly zase masově na odbyt o dva roky později, když Řekové překvapivě vyhráli mistrovství Evropy.
Puma byla nejčastějším sponzorem na počátku mistrovství, kdy oblékala 12 týmů. Kromě Itálie a České republiky se však zaměřila hlavně na africké a asijské týmy, které všechny brzy vypadly.
Puma minulý týden uvedla, že tržby z prodeje fotbalového zboží by jí mohly stoupnout za první pololetí o 40 procent. Firma má také díky smlouvám s desítkou afrických týmů dobře připraveny pozice pro další mistrovství, které se bude konat v Jihoafrické republice.
Adidas by měl zůstat tržním lídrem na poli fotbalového zboží, například jen proto, že je producentem fotbalového míče šampionátu. Do víkendových závěrečných bojů firma dovedla Francii i Německo. Adidas uvedl, že letos chce prodat tři miliony fotbalových dresů, z toho jen 1,5 milionu v Německu a další téměř milion ve Francii a Argentině.
Smůlu měla tentokrát Nike, jejíž hlavní favorit Brazílie vypadl již ve čtvrtfinále. Útěchou pro ni byla účast Portugalska v boji o třetí místo.
Zdroje z odvětví uvádějí, že kontrakty s předními týmy jako Německo a Brazílie stojí firmy ročně desítky milionů eur, zatímco sponzorování mužstev jako Trinidad a Tobago vyjde skoro zadarmo. Týmy, které zklamou, riskují, že své sponzorské dohody ztratí. To se stalo například Saúdské Arábii, kdy po její porážce 0:8 s Německem v roce 2002 zrušil Adidas smlouvu s tímto týmem.