"Žalobu jsme podali 4. července," řekl Jiří Nezhyba z EPS. Ministerstvo životního prostředí podle EPS při zpracovávání posudku EIA pro novou továrnu Hyundai nedodrželo zákony, protože byly vypracovány tři dokumentace pro průmyslové zóny v Nošovicích, Mošnově a Holešově, které ale vzájemně neporovnávaly jednotlivé lokality. Podle EPS tak nebylo možné zjistit, který ze tří regionů je z pohledu dopadu projektu Hyundai na životní prostředí nejvhodnější. Podle Nezhyby tak byl posudek EIA pro Hyundai vypracován v rozporu s evropskou směrnicí a mezinárodními dohodami.
Podle EPS žaloba nemá odkladný účinek a správní řízení ohledně Hyundai mohou pokračovat. Pokud soud ale dá za pravdu argumentům EPS, tak by se podle Nezhyby muselo celé řízení EIA pro nošovickou továrnu Hyundai zopakovat. Dokumentace EIA je přitom klíčová nejen pro územní a stavební řízení, ale také při vydání integrovaného povolení pro novou továrnu Hyundai.
Podání žaloby na EIA by podle Milana Machače z odboru životního prostředí a zemědělství na moravskoslezském krajském úřadě nemělo mít žádný vliv na tuto studii ani na samotné stavební řízení. "Stanovisko EIA není formou rozhodnutí, a tudíž jakékoliv odvolací prostředky zákon nezná směrem k tomuto stanovisku. Takže je platné, byť se s ním soud případně bude zabývat," řekl již dříve ČTK Machač.
Pokud by však soud shledal nějaké pochybení, bude podle něj potřeba zpětně se zabývat tím, zda se tato rozhodnutí opírala zrovna o ty části, které soud zpochybnil. "Ale já se domnívám, že není důvod, aby soud něco takového zpochybnil, protože příslušným orgánem bylo ministerstvo životního prostředí, tak bylo všechno v souladu se zákonem," dodal. Podle náměstka hejtmana moravskoslezského kraje Pavola Lukši by stavební povolení mělo být vydáno v závěru letošního roku.
Na pozemcích pod Beskydami by měla začít Hyundai Motor Company na konci roku stavět automobilový závod s počáteční produkcí 200.000 osobních vozů, která by se měla zvýšit až na 300.000 vozidel. Podle dohody s českou vládou by Korejci měli do stavby a technologií v první fázi investovat asi 21 miliard korun. Továrna by měla zaměstnat více než 3000 lidí.