Podle údajů společnosti ACNielsen vzrostla od loňského července do letošního června v tuzemských prodejnách s potravinami a smíšeným zbožím a v drogeriích hodnota prodeje deodorantů meziročně o pět procent na 697,5 milionu korun. Prodej antiperspirantů se zvýšil o osm procent na 519 milionů korun.
Češi od loňského července do letošního června nakoupili 7,3 milionu deodorantů, což bylo zhruba o 260.000 kusů více než o rok dříve. Ještě výrazněji se zvýšil prodej antiperspirantů, kterých lidé v tomto období nakoupili bezmála 7,3 milionu, zatímco předchozí rok jejich prodej činil 6,6 milionu kusů.
I když prodej deodorantů a antiperspirantů v Česku v posledních letech roste, tak podle průzkumu společnosti Unilever je jejich spotřeba ve srovnání se západoevropskými zeměmi zatím malá. Zatímco průměrný Angličan spotřebuje za rok téměř pět balení deodorantů, na jednoho Čecha připadá 1,5 balení ročně. ČR v žebříčku spotřeby těchto kosmetických produktů předběhlo Maďarsko i Polsko, za Českem skončilo pouze Rumunsko a Rusko.
Deodoranty a antiperspiranty používá v ČR 71 procent žen a 49 procent mužů. V západní Evropě přitom dbá o odstranění tělesného pachu až o jednu třetinu mužů více. Ve Velké Británii si deodoranty kupuje 79 procent mužů, v Německu 71 procent a ve Francii, kde se tradičně požívají spíše parfémy, je to 64 procent mužů.
Podle Jaroslava Círy, který průzkum Unileveru vedl, Češi sice deodoranty znají a většinou je také používají, jenže to dělají jen příležitostně. Pro 90 procent Britů a 80 procent Němců je používání deodorantu součástí každodenního hygienického rituálu. Naproti tomu téměř polovina českých spotřebitelů po deodorantu sahá jen při zvláštních příležitostech.
"Důkazem je i skutečnost, že v mnoha českých domácnostech nemá deodorant své stálé místo v koupelně, kde se provádí každodenní hygiena, ale spíše na poličkách v obýváku či jiných místnostech," poznamenal Cír.
Deodoranty tělesný pach pouze překrývají, ale nezabrání pocení. Naopak antiperspiranty také uzavírají potní žlázy, a brání tak pocení, které je příčinou nepříjemného pachu. Poptávka po těchto kosmetických přípravcích kulminuje v letních měsících, kdy podle obchodníků roste podej deodorantů a antiperspirantů o 25 až 40 procent.