Podle Richarda Krpače z tiskového oddělení ministerstva zahraničních věcí může za zpoždění zejména složitý legislativní proces. Před převedením každé směrnice je navíc v souladu s pravidly zapotřebí uskutečnit hloubkovou analýzu, uvedl. Ministerstvo má podle něj zájem zlepšit přebírání směrnic, legislativní proces má ale v rukou český parlament.
Členské státy mají na převzetí unijních směrnic do své legislativy dva roky, ale tuto lhůtu vždy nedodrží. Komise usiluje o to, aby poměr unijních směrnic nepřevedených do národního práva nepřesáhl 1,5 procenta. Loni v listopadu se tomu země EU přiblížily, když se v průměru dostaly na 1,6 procenta schválených směrnic. Letos v červnu se však tento poměr opět zvýšil na 1,9 procenta, tedy na 31 směrnic.
Loni v listopadu byl český deficit 2,5 procenta, takže ČR se spolu s Itálií a Portugalskem zařadila mezi země, které si pohoršily o 0,5 procenta a víc. Nejlepší skóre má Dánsko, kterému k převedení do národního práva schází jen 0,8 procenta schválených směrnic. Noví členové si však vedou mnohem lépe než staří. Deset nových zemí má průměrný deficit 1,5 procenta, zatímco patnáctka 2,2 procenta.
Unie usiluje o vytvoření vnitřního trhu, který by usnadňoval pohyb lidí, kapitálu i služeb. Zdržení v transpozici pravidel EU však brání firmám působícím ve více zemích, aby využívaly harmonizovaných unijních pravidel.
Komise může také předat případy, kdy jednotlivé země špatně uplatňují evropské právo, Evropskému soudnímu dvoru. V tomto směru si vedla ČR za posledního půl roku dobře, protože počet těchto otevřených řízení pro porušení evropského práva poklesl na sedm, tedy na polovinu.
Směrnice EU navrhuje Evropská komise a schvalují je členské státy a Evropský parlament. V ekonomické oblasti tvoří po převedení většinu domácího právního řádu.