Aero Vodochody na Farnborough hledá nové tržní možnosti

23.07.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Farnborough/Londýn 23. července (zpravodaj ČTK) - Nejen přímý prodej, ale i nové možnosti poskytování služeb kolem výcvikového systému L-159B hledala česká firma Aero Vodochody na leteckém aerosalonu Farnborough nedaleko Londýna. Aerosalon dnes skončil. Podle viceprezidenta firmy Václava Miškovského Farnborough ukázalo jednak, že Aero má produkt, který obstojí v konkurenci a je v řadě parametrů napřed, ale zároveň to, že letecká výcviková technika nyní není prioritou světových armád.

Podle zdrojů v Aeru byl vedle toho již dojednán kontrakt s italskou společností Alenia Aeronautica, kdy by Aero mělo dodávat centroplány (střední část křídla) pro její model Spartan C-27J. O kontraktu nyní bude jednat dozorčí rada Aera.

Zástupci Alenie na aerosalonu ČTK řekli, že další vývoj hodně záleží na tom, zda se jim podaří získat zakázku v USA. C-27J Spartan je transportní letadlo, které si již objednaly vzdušné síly Itálie, Řecka a Bulharska. Mezi možné další klienty patří vedle USA i Kanada, Slovensko, Litva, Finsko či Austrálie.

Aerosalon Farnborough je jedním z nejvýznamnějších na světě. Koná se každý sudý rok. V poslední době poutají nejvíce pozornosti spíše dopravní než vojenská letadla, která také oznamují největší kontrakty. I letos zde pokračoval souboj airbusů s boeingy.

Celkem zde letos bylo 1480 vystavovatelů ze 35 zemí a asi 130.000 návštěvníků. Letecké společnosti během výstavy oznámily kontrakty za 38 miliard dolarů. Novými modely na výstavě byly Airbus A380, Bell Boeing V-22 Osprey i nová verze MiG-29.

Miškovský řekl, že všichni výrobci cvičných letadel a systémů se potýkají s dočasným malým zájmem, kdy si armády sice objednávají stíhačky, ale výcvik hodlají nadále provozovat na starších letadlech. Jde ale podle něj jen o otázku času, protože potřeba moderních výcvikových strojů poroste.

L-159B má podle něj řadu výhod proti konkurenci. Nejde jen o letadlo, ale o celý systém od trenažéru, přes letadlo po zařízení vyhodnocující lety v trojrozměrném podání. Aero Vodochody ukázalo letadlo L-159B v cizině poprvé právě ve Farnborough v roce 2002, ale letos zde poprvé v zahraničí vystavovalo celý výcvikový systém.

Mezi nové služby, u nichž Aero zaznamenalo zájem, patří například prodej výcvikových hodin spíše než prodej celého systému. "To je trend, na který musíme reagovat," zdůraznil Miškovský.

Pokud jde o celkové trendy, poukázal na to, že Aero není jen výrobcem vojenského a civilního letounu. "Nesmíme zapomínat na to, že Aero je významným dodavatelem prací," řekl s poukazem na výrobu vrtulníků S-76 ve Vodochodech. Loni tvořila zakázka pro americkou společnost Sikorski Aircraft Corporation čtyři pětiny příjmů Aera.

Česká vláda právě během Farnborough oznámila, že pozastavená privatizace Aera Vodochody může pokračovat. Jediným kritériem pro výběr vítěze bude nejvyšší cena. Hloubkovou kontrolu budou moci uskutečnit společnosti Slovácké strojírny, HTC Holding, Aero Kilcullen Consortium, Benson RPG, Český letecký průmysl, Eco-Investment, Oakfield a konsorcium firem PPF a J&T.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK