Supermarkety Delvita loni zvýšily ztrátu na 839 milionů korun

24.07.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. července (ČTK) - Obchodní řetězec Delvita loni podle auditovaných výsledků prohloubil ztrátu na téměř 839 milionů korun ze 185 milionů v roce 2004. Neuhrazená ztráta Delvity z minulých let na konci loňského roku činila dalších 1,75 miliardy korun. Tržby Delvity za prodej zboží loni meziročně klesly zhruba o 470 milionů na 8,4 miliardy korun. Delvita měla loni provozní ztrátu 116,6 milionu korun, o rok dříve její provozní prodělek činil 46,6 milionu. ČTK dnes informaci získala z výroční zprávy Delvity za rok 2005, kterou společnost založila do Sbírky listin.

Týdeník Euro letos na jaře s odvoláním na několik nezávislých zdrojů z oboru uvedl, že Delvita kvůli ztrátám zřejmě brzy odejde z ČR a rozprodá tuzemské prodejny konkurenčním obchodníkům. Mezi zájemci o české obchody Delvita jsou podle Eura obchodní společnosti Tesco a Rewe Group. Vedení belgické maloobchodní společnosti Delhaize ale na začátku května sílící spekulace trhu o odchodu svého řetězce Delvita z ČR popřelo jako nepravdivé. Delvita letos naopak chce v ČR investovat více než půl miliardy korun do své obchodní sítě, která nyní čítá 95 prodejen a v letošním roce bude rozšířena o čtyři nové obchody.

Výkonný ředitel společnosti Delhaize pro západní a střední Evropu Arthur Goethals přiznal, že česká Delvita zatím nebyla zisková. "Nicméně chceme se stát (v Česku) ziskovými a mít udržitelný rozvoj. Za první čtvrtletí letošního roku jsme s prodeji spokojeni a více než spokojeni jsme za duben, kdy se nám podařilo velice významně zvýšit tržby," uvedl v květnu. Delvita se letos rozhodla kvůli neuspokojivým výsledkům hospodaření obměnit tuzemské vedení. Na jaře nastoupil na post nejvyššího šéfa české Delvity Claude Allard, který pro firmu Delhaize pracuje již 34 let.

Supermarketové řetězce, mezi které Delvita patří, v posledních letech ztrácejí pozici na tuzemském maloobchodním trhu, ze kterého je vytlačují dravé diskontní prodejny a hypermarkety. Zatímco supermarkety v květnovém průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo 16 procent českých domácností, tak do diskontů chodí nakupovat již 22 procent lidí. Největší oblibě se v Česku stále těší hypermarkety, které preferuje 39 procent domácností.

Tuzemský maloobchodní trh čeká podle expertů po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí právě slučování. Loni ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR. Letos opustila Česko německá skupina Edeka, která část obchodů prodala Tesku. Mnohé obchodní řetězce se nyní snaží najít volný prostor pro další expanzi v menších městech, kde ještě není konkurence tak silná.

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce v ČR podle předběžných výsledků analytické firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun. První místo na žebříčku největších obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. Schwarz loni předběhla do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun). Delvitě v loňském roce patřilo v Česku desáté místo.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK