Ministerstvo dopravy nemá podle své mluvčí Marcely Žižkové žádné oficiální informace o tom, že by kraje a obce bojkot skutečně chystaly.
Představitelé krajů se ovšem takovým záměrem netají. Chtějí kupříkladu zdržovat stavební řízení. "Je to jedna z hodně mála možností," prohlásil ve zpravodajství TV Nova hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc. Také středočeský hejtman Petr Bendl se vyjádřil, že výstavbu bran bude jeho úřad blokovat tak dlouho, dokud to půjde.
Podle Ředitelství silnic a dálnic případný bojkot neohrozí zprovoznění systému mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích k 1. lednu 2007, neboť to jsou komunikace v majetku státu. Horší situace je na silnicích první třídy, které mají být vybaveny branami nebo mýtnými sloupy do 1. července 2007. Část potřebných pozemků totiž stále vlastní obce nebo soukromníci a chybějí také stavební povolení.
Kraje chtějí dosáhnout toho, aby ze státních zdrojů šlo více peněz na opravy silnic druhé a třetí třídy. Argumentují tím, že část kamionů bude zpoplatněné úseky objíždět po silnicích nižších tříd, a tím je značně poškodí.
Zavést mýtné na 2100 kilometrech českých dálnic, rychlostních komunikací a vybraných silnicích první třídy má příští rok rakouská firma Kapsch. Na 970 kilometrech dálnic by mělo být zavedeno od 1. ledna; na vybraných silnicích první třídy o půl roku později. Mýtné by měly platit kamiony nad 12 tun.
Výnos má dosáhnout asi deseti miliard korun, což je desetinásobek současného výběru z dálničních známek pro kamiony. Ve druhé etapě, zřejmě od roku 2008, se počítá se zpoplatněním všech vozidel nad 3,5 tuny. Pak by stát vybral na mýtném 24 až 25 miliard korun ročně.