Analytik Jaromír Beránek má skromnější odhad. Podle něho by prodej mohl letos růst řádově o 50 procent. Přes internet by se tak mohly prodat zájezdy za dvě miliardy korun. Oba se shodují na tom, že v případě pokračování takto razantního růstu by se v roce 2009 mohl internet podílet na celkovém prodeji zájezdů až jednou třetinou.
Loni se přes internet prodalo 5,5 procenta zájezdů v celkové hodnotě 1,4 miliardy korun. Přitom v roce 2004 to bylo asi 750 milionů Kč.
Čistě internetoví prodejci podle Okamury nezaznamenávají letos tak vysoký růst jako klasické "kamenné" cestovní kanceláře, které s internetovým prodejem začaly. "Ty hlásí obrovské nárůsty," řekl.
Stále ale platí, že u dražších zájezdů nad 50.000 Kč se čeští klienti stále bojí nakupovat přes internet. Zájezd si na internetu pouze vyhlédnou a pak ho jdou raději zaplatit na přepážku cestovní kanceláře. Podle Okamury se tak cítí jistější.
Prodej zájezdů prostřednictvím prostředků komunikace na dálku tedy především prostřednictvím internetu, je nově upraven v novele zákona o některých službách v cestovním ruchu, která začne platit 1. srpna. Novela nutí internetové prodejce jasněji informovat kupující. Pokud je prodávajícím cestovní agentura, musí například jasně informovat o tom, pro jakou CK prodej zájezdu zprostředkuje. "Dosud v praxi docházelo často ke klamání spotřebitele tím, že údaj o cestovní kanceláři v propagačních materiálech cestovní agentur buď chyběl, nebo byl tak nevýrazný, že bylo snadné jej přehlédnout," řekl Okamura. Pro klienta je identifikace CK důležitá především proto, aby si mohl zkontrolovat, zda je pořadatel zájezdu pojištěn proti následkům úpadku.
Zájezdy po internetu v dnešní době již prodává většina cestovních kanceláří a mnoho cestovních agentur. K největším specializovaným internetovým prodejcům patří www.invia.cz, www.nettravel.cz, www.last.minute.cz či www.zajezdy.cz. Nejprodávanější letecké zájezdy přes internet směřují do Chorvatska, Řecka, Itálie a Bulharska. Před sezonou se dobře prodávaly také cesty do Egypta a Tuniska.