Před rokem 1989 se v tehdejší ČSSR vyrábělo řádově 45.000 nákladních vozů ročně. Třetinu výroby obstarávala Tatra, třetinu Liaz a třetinu Avia. Po přerušení kontaktů s bývalými hlavními odběrateli, jako bylo Rusko a Čína, se ale výroba skokově snížila.
V roce 1998 již Česko vyrábělo jen 5434 nákladních vozů. Největší část výroby zajišťovala Avia, kterou v té době vlastnila firma Daewoo Steyr. Nákladní vozy vyráběly také Tatra, Škoda Mnichovo Hradiště (Liaz), Praga a Ross. Na export šlo 3235 vozidel a v tuzemsku se prodalo 2620 českých nákladních vozů.
Pak výroba klesala až o desítky procent ročně. Růst zaznamenala domácí produkce nákladních vozidel jen v roce 2000 o 2,2 procenta a naposledy v roce 2002 o 1,9 procenta.
Loni Avia vyrobila 553 vozů a Tatra 1497 automobilů. Celkem tak domácí výroba loni klesla o 6,8 procenta. Letos za první pololetí Avia vyrobila 251 vozů a Tatra 640 aut. Znamená to celkový pokles domácí produkce o 25,3 procenta.
Tatra podle Šípka vyrábí vozidla do terénů, kde není hotová kvalitní infrastruktura. "Problém je, že v takových oblastech většinou není dostatek peněz na nákup vozidel," řekl. Tatře by mohlo pomoci oživení trhu v Rusku a také státní zakázka na dodávku armádních vozidel.
Americká společnost Terex Corp. se dohodla na prodeji kopřivnické automobilky Tatra skupině amerických a českých investorů. Kupující Tatru znají a mají s ní dlouhodobé podnikatelské plány. Noví majitelé se zřejmě představí až po vypořádání celé transakce.