Výroba nákladních vozidel zaznamenává v Česku útlum

27.07.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. července (ČTK) - Výroba nákladních vozidel v ČR zaznamenává v posledních letech trvalý útlum. Na trhu zůstali dva významní výrobci: kopřivnická Tatra, která ročně vyrobí kolem 1500 vozidel, a Avia s 500 vozy. Návrat k růstu výroby by mohlo přinést oživení východních trhů, hlavně Ruska, řekl ČTK ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Před rokem 1989 se v tehdejší ČSSR vyrábělo řádově 45.000 nákladních vozů ročně. Třetinu výroby obstarávala Tatra, třetinu Liaz a třetinu Avia. Po přerušení kontaktů s bývalými hlavními odběrateli, jako bylo Rusko a Čína, se ale výroba skokově snížila.

V roce 1998 již Česko vyrábělo jen 5434 nákladních vozů. Největší část výroby zajišťovala Avia, kterou v té době vlastnila firma Daewoo Steyr. Nákladní vozy vyráběly také Tatra, Škoda Mnichovo Hradiště (Liaz), Praga a Ross. Na export šlo 3235 vozidel a v tuzemsku se prodalo 2620 českých nákladních vozů.

Pak výroba klesala až o desítky procent ročně. Růst zaznamenala domácí produkce nákladních vozidel jen v roce 2000 o 2,2 procenta a naposledy v roce 2002 o 1,9 procenta.

Loni Avia vyrobila 553 vozů a Tatra 1497 automobilů. Celkem tak domácí výroba loni klesla o 6,8 procenta. Letos za první pololetí Avia vyrobila 251 vozů a Tatra 640 aut. Znamená to celkový pokles domácí produkce o 25,3 procenta.

Tatra podle Šípka vyrábí vozidla do terénů, kde není hotová kvalitní infrastruktura. "Problém je, že v takových oblastech většinou není dostatek peněz na nákup vozidel," řekl. Tatře by mohlo pomoci oživení trhu v Rusku a také státní zakázka na dodávku armádních vozidel.

Americká společnost Terex Corp. se dohodla na prodeji kopřivnické automobilky Tatra skupině amerických a českých investorů. Kupující Tatru znají a mají s ní dlouhodobé podnikatelské plány. Noví majitelé se zřejmě představí až po vypořádání celé transakce.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK