Přesně před měsícem nabyl účinnosti novela silničního zákona upravující provoz na pozemních komunikacích. Přestože má ještě nějaké mouchy, které bude třeba legislativně odstranit, statistiky dokazují, že se díky němu podařilo zvýšit bezpečnost na našich komunikacích. Nejeden řidič díky obavám ze ztráty bodů a tučné pokutě sundá nohu z plynu a ubere na rychlosti.
Menší rozsah škod = nižší ručení
Zavedení bodového systému a přísnější postihy výrazně promluvily do policejních statistik, alespoň pokud jde o nehodovost. Podíváme-li se na čísla z letošního a loňského července, pak počet usmrcených osob klesl o 50 %, o desítky procent klesl i celkový počet nehod. Tím samozřejmě dochází i ke snížení celkových škod vzniklých při dopravních nehodách. A právě rozsah škod je jedním z kritérií, které promlouvají do výpočtů sazeb povinného ručení, což potvrzují i slova tiskového mluvčího pojišťovny Allianz, Milana Káni: „Pojišťovny kalkulují pojistné sazby s ohledem na škodní průběh v předchozím období, například u povinného ručení na základě škodního průběhu předchozího roku“.
Není škoda jako škoda
Ovšem jak upozorňuje Václav Bálek z České pojišťovny, nelze automaticky dávat rovnítko mezi počet škod, které vykazují policejní statistiky a náhradu škody, kterou v důsledku nehod vyplácejí pojišťovny. „Policejní statistiky zohledňují pouze majetkové škody, nikoliv škody na zdraví, které se z povinného ručení také platí. A právě léčení zraněných účastníků nehody nebo doživotní renty mohou dosahovat a také dosahují několikanásobně vyšších částek, než jsou zdemolované plechy“ vysvětluje Václav Bálek.
Navíc podle stávající legislativy není třeba k dopravní nehodě volat policii v případě, že škoda nepřesáhla hranici 50.000 korun. Takže některé z drobnějších ťukanců v policejních statistikách nefigurují, kdežto pojišťovny je evidují a následně zohledňují při stanovování nových sazeb.
Snad nám to vydrží …
Zda se platnost nového silničního zákona projeví i na výši sazeb povinného ručení, nelze jednoznačně říci. Na skutečné vyčíslení dopadu nových zákonných změn do škodovosti si budeme muset ještě několik měsíců počkat. Situace je totiž příliš čerstvá na vyvozování jakýchkoliv závěrů, ovšem pojišťovny, které mají povinné ručení ve své nabídce se shodují v jednom. Potvrdí-li se současný trend a nový silniční zákon bude mít pozitivní vliv na snížení nehodovosti i v dlouhodobějším horizontu, úprava cen povinného ručení směrem dolů je reálná.
Přesto většina motoristů bude platit méně než v loňském roce, a to díky systému bonusů, které tuzemské pojišťovny zavedly. Za každých 12 měsíců bez nehod je český řidič odměněn pětiprocentní slevou na pojistném.
Ohleduplnost na obou frontách
Český motorista si nemohl nevšimnout, že obava z bodů a přísných postihů přinesla na tuzemské silnice větší ukázněnost a ohleduplnost. Doufejme, že stejně ukázněně a ohleduplně budou postupovat tuzemské pojišťovny, resp. jejich pojistní matematici při sestavování nových sazebníků povinného ručení.
Online pojištění Allianz Direct
Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.