Ústečtí radní nevyřešili hrozbu zrušení autobusových spojů

31.07.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ústí nad Labem 31. července (ČTK) - V Ústeckém kraji nevyjede v úterý ráno 2685 autobusových spojů. Z většiny obcí se tak lidé nedostanou do práce, k lékaři či na úřady. Dopravní podnik Ústeckého kraje tak naplnil svou výstrahu, že od 1. srpna jeho autobusy nepojedou, protože Ústecký kraj mu již tři měsíce neplatí za ztrátu v osobní dopravě. Informoval o tom mluvčí dopravce Marek Ženkl. Kraj tvrdí, že postup dopravního podniku je nezákonný.

Ženkl připustil, že obyvatele bude podnik informovat až nyní. "Stále jsme čekali, že s námi bude někdo jednat. Protože jsme se žádné odezvy nedočkali, rozhodli jsme se s definitivní platností, že autobusy nevyjedou," uvedl po 16:00 Ženkl.

"Pokud autobusy skutečně nevyjedou, dopustí se DPÚK nezákonného jednání, záměr o ukončení provozu spojů podnik neohlásil v povinném tříměsíčním předstihu," uvedl Vonka.

Mluvčí DPÚK Marek Ženkl s tím ale nesouhlasí. "Kraj postupuje podle svého právního výkladu. My celou záležitost vnímáme odlišně," řekl. Ustanovení o nutnosti oznámit s předstihem zastavení dopravy se podle něj vztahuje jen na komerční dopravu, autobusové linky v základní dopravní obslužnosti jsou ale veřejnou službou.

Představitelé zejména menších měst si posteskli, že nemají žádné informace. Například místostarosta Petrovic na Ústecku Walter Wolf řekl, že první spoj vyjíždí z obce ve 04:15. Kdybych měl informace, mohl bych dopravu občanů zajistit vlastním autobusem, uvedl Wolf, který má dopravní firmu. Problémem by ale asi bylo, kdo by tuto dopravu zaplatil, protože obec by na to neměla, poznamenal Wolf.

"Pokud podnik hrozbu splní, mohou se cestující domáhat náhrady v souladu s přepravními podmínkami společnosti," řekl dnes novinářům náměstek ústeckého hejtmana Radek Vonka (ODS). Cestující má podle něj nárok na vrácení jízdného, pokud firma nezajistí jeho přepravu. O spojích, jež dopravce zamýšlí zrušit, se lidé mohou informovat denně od 08:00 do 18:00 na telefonní lince krajského úřadu 475 657 532 či telefonních linkách DPÚK 475 200 014 a 602 141 796.

Náhradní dopravu za případné zrušené spoje kraj podle Vonky nezajistí. Začátkem června uzavřel smlouvu se společností ČSAD Česká Lípa, která vyhrála koncesní řízení na nového dopravce s příznivější cenou. Nový dopravce ale může nahradit autobusy DPÚK až po získání potřebných licencí a schválení jízdných řádů, což bude trvat ještě několik týdnů. Oba podniky jsou propojeny osobou Michala Jergla, který je předsedou představenstva obou společností.

"Nemáme nyní s DPÚK žádný vztah. Postup kraje je legální, nemůžeme platit za to, co jsme si neobjednali. Bylo by to nehospodárné hospodaření se svěřenými financemi," doplnil Vonka.

Splní-li DPÚK hrozbu ukončení provozu na autobusových linkách, měl by se podle Vonky situací zabývat dopravní úřad. Předpokládá, že by s podnikem zahájil správní řízení s cílem odejmutí vydaných licencí.

Kraj se kvůli hrozbě ukončení autobusových spojů obrátil na České dráhy (ČD). "Požádali jsem dráhy, aby se připravily na nápor cestujících a v místech, kam zajíždějí i vlaky, posílily spoje o další vagony," dodal vedoucí odboru dopravy ústeckého krajského úřadu Jindřich Franěk. ČD jsou podle svého mluvčího Aleše Odrůje připraveny přijmout mimořádná opatření. "Přistoupíme k nim podle toho, jak bude v úterý situace s provozováním autobusových linek vypadat," řekl.

Společnosti ČSAD Česká Lípa a Dopravní podnik Ústeckého kraje vznikly v roce 2004 rozdělením firmy ČSAD Bus Ústí nad Labem.

Očekávané omezení autobusové dopravy vyvolalo mezi obyvateli Ústeckého kraje silnou nevoli. Jsme rukojmí politiků i soukromé firmy, řekl starší muž, který jezdí pravidelně z Ústí nad Labem do Libouchce. Rozzlobená žena na ústeckém autobusovém nádraží řekla, že kraj měl dopravnímu podniku zaplatit a pak peníze vymáhat soudně. Cestující, kteří stáli kolem, souhlasně přitakávali.

Spory mezi DPÚK a Ústeckým krajem se vyhrotily letos, kdy dopravce požadoval uhrazení ztráty za veřejnou dopravu ve výši 315 milionů korun. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. Poskytl prý ale kraji služby za 254 milionů korun, zdůrazňují zástupci DPÚK. Podle hejtmana bylo toto meziroční navýšení pro kraj nepřípustné. Samospráva proto vypověděla DPÚK smlouvu a vypsala koncesní řízení na nového dopravce. Vyhrála ČSAD Česká Lípa, která nabídla příznivější cenu.

DPÚK podal ústavní stížnost a žalobu na stát a Ústecký kraj ve věci neuhrazené ztráty téměř 275 milionů korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK