Ústecký hejtman Jiří Šulc se však nedomnívá, že by návrh tripartity obsahoval něco objevného či nového.
"Děkuji za výzvu, která však přišla deset minut po dvanácté. S DPÚK jsme jednali, nabídli jsme firmě smlouvu do konce roku za původních podmínek, což však její představitelé odmítli. Požadují smlouvu do konce doby platnosti licencí, tedy do roku 2011, a navíc i proplacení hypotetických dluhů v řádech stamilionů korun. O nich však rozhodne soud, pro kraj je návrh podniku naprosto neakceptovatelný," uvedl Šulc.
Připomněl, že kraj postupně po dohodě s dopravci z celé republiky obnovuje od dnešního rána autobusové linky, lidé navíc jezdí zdarma. "Je zajímavé, že i když se cestující nepodílejí obvyklými 50 procenty na nákladech, a veškeré ztráty z osobní dopravy hradí kraj, jsou ceny ostatních dopravců nižší než u DPÚK," doplnil Šulc.
Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje se obrátila i na starosty obcí, jejichž obyvatelé jsou v důsledku ukončení provozu autobusových linek od 1. srpna prakticky odříznutí od světa. "Radíme jim, aby uzavírali s dopravci takzvané smlouvy o smluvní dopravě a náklady účtovali kraji. Kdykoli se na nás mohou obrátit i s žádostí o bezplatnou právní pomoc," dodal Falbr.
V Ústeckém kraji dnes po třech dnech vyjelo několik autobusů. Kraj zajistil dopravu zatím jen na 28 spojích. Bez autobusů tak stále zůstává od úterka na 2600 spojů. Jejich provoz zajišťoval DPÚK, který ale kvůli sporům s krajem o peníze od 1. srpna dopravu na nich zastavil.
Ústecký kraj zajistil na dnešek autobusy u přepravců, kteří se mu nabídli. Šulc ve čtvrtek informoval novináře, že dopravci "dostanou licence jiným způsobem než na pravidelnou linkovou dopravu".
Některé obce začaly zajišťovat základní autobusovou dopravu samy. Například radnice v Krupce zajistila provoz autobusů od středy. Místostarosta Jiří Novák řekl, že v úterý přestala jezdit zhruba stovka spojů. Ve středu radnice třetinu z nich obnovila. "Jezdí pro nás DPÚK a ještě jeden soukromník," uvedl Novák. Oba dopravci mají stejnou cenu: 24 korun za kilometr.
Podobně postupovala obec Modlany na Teplicku. Její starosta Pavel Rajčan řekl, že DPÚK pro obec začal jezdit ve čtvrtek. Zatím to budeme platit z obecní pokladny, ale pak se pokusíme získat tyto peníze zpět od Ústeckého kraje, uvedl Rajčan. Podle něj je ze zákona povinen zajistit základní dopravní obslužnost kraj, proto se Modlany obrátí na něj. Kraj tvrdí, že obce by měly tyto peníze požadovat od DPÚK.
Informace o autobusech dostanou podle Šulce starostové, kraj je umístí na internetové stránky a v provozu bude 24 hodin i zelená linka kraje.
Kolaps autobusové dopravy, který v Ústeckém kraji postihuje již čtvrtý den na 40.000 lidí, způsobil spor mezi Ústeckým krajem a DPÚK. Dopravce v úterý zastavil dopravu na dvou třetinách spojů, protože mu kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy.
Spory mezi DPÚK a Ústeckým krajem se vyhrotily letos, kdy dopravce požadoval uhrazení ztráty 315 milionů korun za veřejnou dopravu. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. Poskytl prý ale kraji služby za 254 milionů korun. Podle Šulce bylo toto meziroční navýšení pro kraj nepřípustné. Samospráva proto k 1. květnu vypověděla DPÚK smlouvu a vypsala koncesní řízení na nového dopravce.