DPÚK podle svého vyjádření dnes obnoví provoz na všech spojích kvůli naléhavosti řešení krizové dopravní situace. Kraj je podle DPÚK připraven za zajištění dopravní obslužnosti platit. "Představitelé kraje naštěstí pochopili, že veřejná doprava na jimi spravovaném území chybí a že je nutné ji platit. Vše ostatní vyřeší příslušné soudy," řekl mluvčí DPÚK Marek Ženkl.
Ještě ve čtvrtek přitom ředitel DPÚK Pavel Knecht v Radiožurnálu tvrdil, že podmínkou vyjetí autobusů je zaplacení peněz, které společnosti údajně dluží Ústecký kraj. DPÚK podle něj nemůže jezdit, protože nemá na provoz.
Ústecký hejtman Jiří Šulc novinářům řekl, že DPÚK se rozhodl obnovit autobusovou dopravu v plném rozsahu pod tlakem veřejného mínění, pod tlakem jednotného postupu krajů a pod dojmem toho, že Ústecký kraj byl schopen od pondělí zabezpečit 70 procent spojů pro 90 procent cestujících. Již dnes Ústecký kraj vypravil na desítky linek autobusy, které mu nabídli dopravci z celé republiky. Jezdily v režimu rekreační dopravy a lidé za jízdné nic neplatili. Šulc tvrdil, že i tato náhradní autobusová doprava přijde kraj levněji než doprava DPÚK.
Upozornil, že svou roli jistě sehrálo i zahájené správní řízení antimonopolního úřadu. Prověřuje, zda se firma kvůli ukončení provozování veřejné dopravy nedopustila zneužití dominantního postavení na trhu.
"DPÚK nejednal pod žádným tlakem, ale sám se rozhodl napravit neschopnost kraje. Šéf antimonopolního úřadu v rádiu řekl, že postih naší firmy připadá v úvahu jedině tehdy, pokud se prokáže, že na peníze odpírané krajem nemáme nárok. Podle nás ale jednoznačně zákonný nárok existuje," doplnil Ženkl.
Předpokládá, že když kraj jiným dopravcům za poskytování veřejné služby zaplatil, uhradí tak v dalších dnech i náklady DPÚK z provozování ztrátových linek. Hrozba, že pokud tomu tak nebude, podnik autobusy znovu stáhne, tak nejspíš trvá.
Spory mezi DPÚK a Ústeckým krajem se vyhrotily letos, kdy dopravce požadoval uhrazení ztráty 315 milionů korun za veřejnou dopravu. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. Poskytl prý ale kraji služby za 254 milionů korun. Podle Šulce bylo toto meziroční navýšení pro kraj nepřípustné. Samospráva proto k 1. květnu vypověděla DPÚK smlouvu a vypsala koncesní řízení na nového dopravce.