Dopravci by měli začít od listopadu testovat elektronické mýtné

06.08.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. srpna (ČTK) - Vybraní dopravci by měli začít od listopadu testovat systém elektronického mýtného, které se začne v Česku vybírat od ledna příštího roku. ČTK to řekl generální ředitel firmy Kapsch Telematic Services, která mýtný systém v ČR buduje, Karel Feix. Na testování systému se Kapsch dohodl se sdružením autodopravců Česmad Bohemia.

Vybrané kamiony se budou koncem roku pohybovat po zpoplatněných dálnicích a silnicích již s funkčními palubními jednotkami, které mýtné měří. "Platit však samozřejmě nebudou. Bude se pouze důkladně měřit a vyhodnocovat spolehlivost systému a ověřovat dosažená efektivnost při fiktivním vybírání mýtného," dodal Feix.

V Česku bude od ledna zpoplatněno 970 km dálnic a rychlostních silnic, od poloviny příštího roku k nim přibudou i vybrané tahy prvních tříd. Kapsch sice v soutěži nabídl, že obě fáze zpoplatnění zavede naráz hned od ledna 2007, stát ale nakonec kvůli odvolání konkurentů smlouvu s dodavatelem podepsal o tři měsíce později, než podmínky soutěže předpokládaly, a zpoplatnění se tak rozdělí do dvou etap.

Sazby mýtného zatím nejsou známy. Ministerstvo dopravy je chce navrhnout vládě na podzim. Počítá se s tím, že by se lišily podle druhu silnice i ekologické kategorie vozidla. Sazby by se měly pohybovat kolem 4,05 koruny na kilometr dálnice a 1,90 koruny silnice 1. třídy.

Kapsch se s Česmadem dohodl také na pořádání seminářů a workshopů pro dopravce. Dva semináře by se měly uskutečnit již v září zvlášť pro oblast Čech a zvlášť pro oblast Moravy. Informace o mýtném v ČR zprostředkuje Česmad také zahraničním dopravcům. Po spuštění systému se také počítá s vyhodnocováním zkušeností dopravců.

Zavedení mýtného od začátku provází řada diskusí. Někteří politici se netají myšlenkou celou soutěž zrušit a vyhlásit znovu. Antimonopolní úřad ale tendr prověřil ve dvoustupňovém řízení a v podstatě na něm neshledal výrazné nedostatky. Konkurenti Kapsche, který přišel s druhou nejdražší nabídkou a přesto vyhrál, se ale odvolali k Evropské komisi.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK