ESC: U nákupu přes hranice si lidé nejvíce stěžují na elektroniku

06.08.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. srpna (ČTK) - České Evropské spotřebitelské centrum (ESC), které nabízí bezplatnou pomoc při reklamaci výrobků či služeb zakoupených v zahraničí, v prvním pololetí letošního roku řešilo hlavně stížnosti na elektroniku. Velký počet podnětů spotřebitelů se letos týkal také cestování či odívání. ČTK informaci získala z pololetní zprávy ESC, která je zveřejněna na internetových stránkách ministerstva průmyslu a obchodu.

Ředitel ESC v Praze Karel Kronovetr ve zprávě uvedl, že české ESC letos řešilo 135 případů, z toho bylo 74 žádostí o radu o informaci a 61 žádostí o pomoc při řešení spotřebitelské stížnosti či sporu se zahraničním obchodníkem. Tři čtvrtiny stěžovatelů se rekrutovaly z řad českých spotřebitelů, zbývající čtvrtina stížností přišla ze zahraničí a týkala se českých obchodníků.

"Z výrobků a služeb, na něž přichází nejvíce stížností, jasně vede elektronika s 26procentním podílem. Podíl stížností na tuto výrobkovou skupinu na celkovém počtu stížností se však oproti loňskému roku téměř nemění," uvedl Kronovetr, podle kterého se stížnosti na elektroniku týkají hlavně nákupů v internetových obchodech.

Druhý nejvyšší počet stížností se v letošním prvním pololetí týkal cestování, jejich podíl se však snížil z loňských 25 procent na 18 procent. Téměř dvě třetiny z těchto stížností se týkaly služeb leteckých společností. Lidé si například často stěžují na ztrátu či poškození zavazadel nebo na zpoždění letadel.

"Více než dvojnásobně (na 13 procent) se oproti loňsku zvýšil podíl stížností na kvalitu oděvních výrobků a obuvi zakoupených většinou českými spotřebiteli v zahraničí, a to především v Polsku, Rakousku a Itálii," poznamenal Kronovetr.

Naopak o třetinu na osm procent se v prvním pololetí letošního roku snížil podíl stížnosti na auto-moto výrobky a služby. ESC letos například zatím neeviduje žádnou stížnost ohledně dovozu ojetých automobilů z Německa. "Můžeme se domnívat, že svou úlohu sehrály i rady a informace ESC, které k této problematice zveřejnilo na svých webových stránkách," uvedl Kronovetr.

Stížnosti se v prvním pololetí podle něj týkaly hlavně závady na výrobku (26 procent). Na druhé místo se z pátého posunuly stížnosti na podmínky prodeje (21 procent), především pak na prodej pod nátlakem a na klamavé či nedostatečné informace při prodeji. "Jde zejména o vliv prodejů členství v holiday klubech při prezentacích," napsal ve zprávě Kronovetr.

Na třetím místě skončily stížnosti na kvalitu dodání zboží (15 procent). V prvním pololetí se zdvojnásobil podíl stížností na cenové a platební podmínky (osm procent), jako jsou například dvojí ceny či směnný kurz.

Pražské ESC loni za devět měsíců od začátku činnosti řešilo 97 stížností, z nichž 61 bylo od českých a 36 od zahraničních spotřebitelů. Asi 40 procent stížností pramenilo z internetového obchodu. Ze zahraničních zákazníků, kteří v ČR nakoupili a poté se obrátili na ESC, si loni polovina stěžovala na letecké společnosti.

Evropské spotřebitelské centrum při MPO bylo tímto ministerstvem založeno na počátku loňského roku a fungovat pro veřejnost začalo v dubnu. Provoz centra bude podle předpokladů ministerstva průmyslu a obchodu stát 2,5 milionu korun ročně. První dva roky poskytne Evropská unie 70 procent prostředků, zbytek doplatí MPO.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK