Pokud by ministerstvo Aeru zakázku schválilo, podnik by si mohl zajistit příjmy, které by se téměř rovnaly jeho dluhům. Ty se pohybují kolem deseti miliard korun.
"Aero Vodochody se účastní tendru na dodávku výcvikových letounů do Venezuely," potvrdil CBW šéf Aera Petr Klimeš. O podrobnostech ale hovořit nechtěl. Letadla, která by podnik do Venezuely dodával, by byla ze stejné kategorie jako letouny L-159.
Podle informací CBW by se letadla pro Venezuelu od letounů L-159 lišila v tom, že by měla francouzskou avioniku a ukrajinské motory.
Aero si na ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) koncem června podalo žádost o výcvik venezuelských pilotů na letadlech L-39 a požádalo o souhlas se zahájením jednání o vývoji nového letounu. Odbor ministerstva si vyžádal stanovisko MZV, které ale souhlas zamítlo. MPO pak Aero o odmítavém postoji vyrozumělo 3. srpna.
Důvody, které MZV vedly k zamítnutí požadavku, nejsou jasné. Embargo vůči Venezuele totiž nevyhlásila ani Česká republika, ani žádná jiná organizace, jejímž členem by ČR byla. MZV podle listu nedokázalo vysvětlit, proč žádost Aera zamítlo.
Podle informací CBW je pod odmítavým stanoviskem MZV podepsán politický ředitel sekce bezpečnostně multilaterální Martin Povejšil. Jeho vysvětlení se CBW nepodařilo získat. MPO přitom podle mluvčího Jiřího Havlíčka projekt považuje za zajímavý a podporuje ho.
Havlíček řekl, že podáním předběžné žádosti Aero zřejmě testovalo postoj úřadů. Některé části k výrobě lehkého bitevníku L-159 Aeru dodává americká společnost Boeing a její souhlas k vývozu letounu Aero potřebuje. Americká ambasáda podle CBW tvrdí, že USA chtějí na vývoz zbraní do Venezuely vydat embargo, protože Venezuela nespolupracuje v boji proti terorismu.