Obchodní řetězec Tesco převzal 11 českých hypermarketů Carrefour letos v červnu. Díky této akvizici posílí Tesco pozici na tuzemském trhu, kde mu loni s tržbami 20,45 miliardy korun patřilo mezi deseti největšími obchodními řetězci páté místo. Carrefouru na loňském žebříčku největších obchodníků připadlo deváté místo.
Podle kupní smlouvy, jejíž kopii má ČTK k dispozici, zaplatí Tesco za 11 hypermarketů Carrefour celkem 3,996 miliardy korun. Vedení společnosti Carrefour odchod z ČR a Slovenska zdůvodnilo dlouhodobou strategií. Francouzský obchodní řetězec se zaměřuje pouze na trhy, kde dlouhodobě patří mezi tři největší obchodní společnosti.
Poslední rok působení v Česku nedopadl pro společnost Carrefour ČR dobře. V loňském roce totiž zvýšila ztrátu z 586 milionů korun v roce 2004 na rekordních 1,42 miliardy korun. Carrefour ČR si navíc z předchozích let nesl zátěž v podobě neuhrazených ztrát za dalších 2,47 miliardy korun.
Tržby Carrefour ČR za prodej zboží loni mírně vzrostly, a to z 9,4 miliardy korun v roce 2004 na bezmála 9,8 miliardy korun. Carrefour ČR měl na konci loňského roku základní kapitál 5,88 miliardy korun a vlastní kapitál dvě miliardy korun. Cizí zdroje společnosti obnášely 6,15 miliardy korun, z toho 4,2 miliardy korun připadlo na závazky vůči mateřské společnosti Carrefour Nederland.
Společnost Carrefour ČR vykázala vysoké ztráty i v předchozích letech. Například v roce 2001 činil její prodělek 384 milionů korun, o rok později 310 milionů korun a v roce 2003 se zvýšil na 465 milionů korun. Carrefour tak mezi obchodními řetězci vykázal pravděpodobně největší ztráty. Výrazný prodělek měla loni v Česku i společnost Delvita, která zvýšila ztrátu ze 185 milionů korun v roce 2004 na 839 milionů korun.
Ostatní hlavní hráči na tuzemském obchodním trhu své loňské hospodářské výsledky zatím nezveřejnili, v roce 2004 však řada z nich vykázala až stamilionové zisky. Nejvíce zisková byla předloni společnost Makro Cash&Carry, která provozuje síť velkoobchodních prodejen a jejíž profit v roce 2004 obnášel 1,3 miliardy korun. Tučný zisk si v roce 2004 připsaly také například hypermarkety Kaufland, a to 872 milionů korun.
Tesco má kromě 11 českých hypermarketů Carrefour získat čtyři slovenské prodejny tohoto francouzského řetězce. Tesco naopak Carrefouru přenechá svých šest obchodů a dvě obchodní centra na Tchaj-wanu. Evropská komise schválila Tesku koupi českých prodejen Carrefouru loni v prosinci, slovenské úřady ale transakci zatím neschválily.
Tesco v ČR provozuje šest obchodních domů, 42 hypermarketů, 28 supermarketů a pět čerpacích stanic. Letos na jaře Tesco získalo 27 supermarketů německé obchodní skupiny Edeka, která stejně jako Carrefour kvůli tvrdé konkurenci na maloobchodním trhu odešla z Česka.
Obchodní řetězce v Česku již delší dobu svádějí neúprosnou cenovou válku o zákazníky. Provozovatelé hypermarketů se kvůli nasycenosti tuzemského trhu stále častěji v expanzních plánech zaměřují na menší města, která dosud byla doménou levných diskontních prodejen. Experti proto očekávají, že tvrdý konkurenční boj přiměje k odchodu z Česka další velké obchodní řetězce. Již loni se z Česka stáhla společnost Julius Meinl, jejíž obchody koupil Ahold. Podle Mladé fronty Dnes Ahold za 67 supermarketů Julius Meinl zaplatil zhruba miliardu korun.