Antimonopolní úřad podle MfD zatím rozdělování peněz bez soutěží neřeší. "Zákon o veřejných zakázkách ani koncesní zákon se na tato výběrová řízení nevztahují. Přidělování dotací upravuje zákon o silniční dopravě," řekl mluvčí úřadu Kristián Chalupa.
"Tento byznys je velmi lukrativní, nikde jinde nemáte smluvně garantovánu výši příjmů i zisku," řekl MfD odborník na dopravu Jan Kašík z poradenské firmy Babtie.
Garantované miliardy podle MfD lákají do zdánlivě nezajímavého byznysu čím dál více firem. Například Veolia Transport, dříve Connex, rozšiřuje počet bývalých ČSAD, které ovládla. Podle Radima Jančury ze Student Agency se o vstup na trh zajímají i některé velké anglické firmy.
Množství peněz, které do autobusů jdou, mají plně v rukou od loňského roku kraje. Průhlednému výběru dopravců se podle listu zatím vyhýbají. Část firem vybrali takto na jihu Moravy, zvažují to v Plzni. V Ústeckém kraji, kde poprvé chtěla do výběrového řízení proniknout česká firma, soutěž dopadla tak, že autobusy minulý týden nevyjely, píše MfD.
Dopravci i kraje se shodují, že situaci komplikuje špatná legislativa. Zákon o silniční dopravě se několikrát měnil a nové pasáže na sebe nenavazují. "Chybí tu naprosto zákon o veřejné dopravě," cituje MfD Petra Kašíka ze Svazu dopravy.