"V dnešní době jsou trendovější větší fitness centra, protože zákazník má k dispozici komplexnější služby," myslí si Eva Austová z fitness řetězce Factory Pro. Ten patří se dvěma pobočkami v Praze a jednou v Českých Budějovicích k největším v Česku. Podle ročenky Book of Lists měl v loňském roce kolem 50.000 stálých členů.
To, že širší nabídka firmy zvýhodňuje, si myslí i Tomáš Urban, majitel centra Squashpoint, kde si lze kromě cvičení i zaplavat, zahrát squash nebo zajít ke kadeřníkovi. Podle něj mají o takový druh služeb velký zájem firemní zákazníci, jejichž podíl se prý stále zvyšuje. "Posun směrem k firemní klientele je hodně citelný. Roste i objem tržeb skrze sportovní poukázky, které lidé dostávají od zaměstnavatelů," říká.
Služeb fitness center lidé častěji využívají hlavně díky propagaci zdravého životního stylu. Ve městech prý větší poptávka po aktivní relaxaci souvisí i s vyšší mírou stresu. Mimo jiné i proto má na fitness trhu výjimečné postavení hlavní město. "Praha je atypická, nejen kvůli vyšší životní úrovni, ale i vzhledem k množství velkých a zahraničních firem," dokládá to Urban. Souhlasí s ním i Austová. "Nabídka pražských a větších měst je rozhodně širší, dostupnější a kvalitnější. Zákazník má větší možnost volby," uvedla.
Co se týče trendů, zaznamenali mnozí provozovatelé větší poptávku po klidnějším cvičení zaměřeném na zdraví, jako jsou pilates nebo power jóga, ve Factory Pro je prý žádanější cvičení pro těhotné ženy a děti. Velice oblíbený je stále spinning, jízda na stacionárních kolech.
Ceny služeb se v posledních letech prakticky nezměnily, jejich konkrétní výše se ale může v jednotlivých městech a podnicích výrazně lišit. Pravidlem bývají možnosti slev pro stálé zákazníky, nejdražší jsou klubová centra, kde klient za neomezený přístup platí měsíční nebo roční příspěvky. "Mladý člověk vyhledává živé prostředí, které nachází ve velkých centrech s vysokou obrátkou návštěvníků, manažer, který si jde odpočinout, vyhledává klidnější centrum, ale s vyššími nároky na servis a vybavení. Samozřejmě to velice úzce souvisí i s cenami. Ty se pohybují od jednorázových vstupů ve výši 100 korun až po měsíční klubové příspěvky, které mohou být třeba i 5000 korun," potvrzuje Jana Friebová z klubového centra Blue Orange.
Návštěvnost fitness center se během roku mění, nejnižší je v létě. "Mrtvá sezona je vzhledem k počasí a dovoleným v létě, nejvíce lidí k nám chodí od ledna do května, ze začátku hlavně kvůli novoročním předsevzetím, pak kvůli formování postavy do plavek," ilustruje vývoj David Ouředníček z pražského fitnessu Aminostar.