Registr má v současnosti na starosti ministerstvo informatiky, které má do konce letošního roku předložit návrh zákonné úpravy a provést další přípravné úkoly, včetně odhadu nákladů na zřízení. "Náklady na zavedení nového informačního systému odhadujeme na 62 milionů korun investovaných v průběhu tohoto roku a dvou následujících let, provozní náklady se odhadují na necelých 18 milionů korun ročně," řekla LN mluvčí MI Klára Volná.
Celkové náklady (zhruba 151 milionů korun na vybudování a provoz systému letos a v dalších sedmi letech) budou však podle úřadu několikanásobně kompenzovány očekávanými úsporami. Státu má evidence ušetřit ročně 235 milionů, podnikatelům 194 milionů, píšou LN.
Deník připomíná, že kvůli úsporám podporuje vznik registru i Hospodářská komora, podle níž je to dobrý způsob, jak omezit administrativu na straně podnikatelů. "Dnes musí neustále dokládat svoji bezdlužnost na jednotlivých instancích - stát přitom informacemi disponuje. Jde jen o to, aby si je dokázal mezi úřady - sociální správou, finančními úřady, celními, živnostenskými a dalšími - předávat," cituje prezidenta komory Jaromíra Drábka. Náklady na zřízení registru nepřevýší podle Drábka současné výdaje na vedení jednotlivých roztříštěných databází.
Přesto ještě ani není jisté, kolik peněz MI na zavedení registru ze státního rozpočtu získá. Podle Lidových novin musí s resortem financí o penězích ještě vyjednávat. V návrhu rozpočtu na příští období zatím náklady na zřízení 'černé listiny' nejsou, píšou.