Zatímco první týden po snížení daně si například Hypernova či Tesco nechaly úsporu z daní ve vlastní pokladně, po měsíci už ji nechávají užít si i zákazníky. Hypernova zlevnila dokonce více než o 12 procent, jak jí umožňovala daň. "V daný okamžik se tak přiblížila na dohled ceně srovnatelného košíku cukrovinek v Tesku, které si zakládá na politice 'nejnižší ceny ve městě'," píše MfD.
Například káva Tchibo Harmony, kterou bylo možné před snížením DPH pořídit za 44,90 Kč v Hypernově či Tesku, byla po měsíci k dostání ve stejných obchodech od 35,90 do 37,90 Kč. Výrobek Nescafé Gold 100 g zlevnil z ceny okolo 130 korun přibližně na 105 korun, vyplynulo z průzkumu.
Zvláštním případem je podle deníku diskont Lidl. Ze značkových výrobků si vybírá jen pár zástupců. Ceny výrobků u něj zastoupených Lidl zlevnil v průměru o devět procent, část z daňové úspory mu tak uvázla ve vlastní kapse. Poznat z těchto cen, že "Lidl je levnější", přitom nejde, protože ceny jsou vyšší než v Tesku i v Hypernově, uvedla MfD.
Naproti tomu Globus nejprve cukrovinky zlevnil mezi prvními, a patřil tak k nejlevnějším. Ale po měsíci si dovolil některé položky znovu zdražit, vyplynulo z průzkumu.
Daň z přidané hodnoty na čokolády, kávu, některé bonbony, koření či mořské plody se snížila od poloviny července z 19 na pět procent. Poslanci tuto změnu prosadili letos na jaře, když ji připojili v podobě pozměňovacího návrhu k zákonu, který se týkal něčeho úplně jiného.
V číslech statistického úřadu o inflaci za červenec, která pokrývají velké i malé obchody, zatím nelze dopad nižší daně do cen plně sledovat. Statistici totiž chodí ceny měřit od 1. do 20. dne v měsíci, píše MfD.