IFPI: Dramatický pokles prodeje hudebních nosičů se letos zastavil

30.08.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 30. srpna (ČTK) - Český hudební průmysl i v prvním pololetí letošního roku vykázal pokles, podle odborníků však zásluhou rostoucího digitálního prodeje hudby již propad tržeb není tak dramatický jako loni. Celkové tržby tuzemských gramofonových firem za šest letošních měsíců meziročně klesly o 3,2 procenta na 201,7 milionu korun. V celém roce 2005 se firmám podnikajícím v oboru snížily tržby o 16,5 procenta na 556 milionů korun.

Marie Filípková z české pobočky Federace fonografického průmyslu (IFPI) řekla, že za první pololetí se v Česku prodalo 1,209.792 hudebních nosičů, loni jich bylo 1,234.984. "Celkové prodeje se sice v porovnání s loňským pololetím snížily o 3,2 procenta, ale rychle se rozvíjející digitální trh vzrostl v obratu o 402 procent. Kompenzuje tak ztrátu z prodeje fyzických nosičů," uvedla.

Zatímco v prvním pololetí loňského roku gramofonové firmy za digitální prodej hudby utržily necelé dva miliony korun, v prvním letošním pololetí jim tento druh prodeje podle statistik IFPI vynesl bezmála deset milionů korun. Podle Filípkové by tržbám hudebních vydavatelství měl dát nový impulz i prodej hudby pomocí internetu.

"Dosud se příjmy z digitálních prodejů sestávaly především z prodejů vyzváněcích a uvítacích tónů do mobilních telefonů. Právě zpoplatněný download skladeb prostřednictvím internetu by měl do budoucna oživit hudební průmyslu a umožnit jeho opětovný ekonomický růst," podotkla.

Členové české pobočky IFPI mají na domácím trhu podíl asi 92 procent. Nejsilnější pozici měl loni Universal Music (26,8 procenta), s odstupem pouhých dvou tisícin procenta následovala SonyBMG. Na třetí příčce se umístilo vydavatelství EMI (20,2 procenta); dalšími většími firmami jsou Warner Music (10,4 procenta), Supraphon (8,1 procenta), Popron Music (3,9 procenta) a Panther (1,4 procenta).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK