V Ústeckém kraji přestaly začátkem srpna jezdit autobusy poté, co dopravce požadoval uhrazení ztráty za veřejnou dopravu. Kraj ale k 1. květnu smlouvu vypověděl a vypsal koncesní řízení na nového dopravce. Tím bude od 9. září vítěz tendru, společnost ČSAD Česká Lípa.
Podle zjištění ČTK má podobné dominantní postavení jako ústecký dopravní podnik také společnost ČSAD autobusy Plzeň, ta zajišťuje dopravní obsluhu asi 90 procent Plzeňského kraje. V ostatních regionech je situace jiná. Jednotliví dopravci si konkurují a v případě výpadku jednoho z nich dochází k okamžité náhradě.
"Kraj má v rukou velmi silné nástroje, jak podobným problémům jako v Ústí předcházet. Co si tam ty subjekty navzájem provádí, to je někde až na hraně mezi hospodářským a trestním právem," míní Pecina. Přestože nečeká, že by se někde mohla podobná situace opakovat, chce zadat studii, která úřadu nastíní, jak jednotlivý dopravci v krajích fungují.
"Naši úředníci jsou teď zabraní právě do ústeckého případu, jakmile ale skončí, pustíme se do toho. Ten trh je ale poměrně složitý," tvrdí Pecina. Problém bude podle něj vymezit relevantní trh. Firmy, které vznikly nejčastěji privatizací státních dopravců, i jejich konkurenti často zajišťují nejen místní, ale i dálkovou dopravu.