Z konečného návrhu nového jízdního řádu vyplývá, že přibude rychlíků, a to především na kratších tratích. "Přibude jich pět procent," řekla ředitelka odboru osobní dopravy Českých drah Luďka Hnulíková. Nové spoje pojedou například z Prahy do Hradce Králové nebo do Ústí nad Labem. Nejvíc nových spojů budou moci využít obyvatelé Pardubic, přes které jezdí hlavní linky mezi Čechami a Moravou. Místo zhruba 40 spojů bude městem od prosince projíždět téměř 60 rychlých a expresních vlaků.
Mezi Prahou a Ostravu vyrazí první soukromé expresy společnosti Railtrans. "Vyjedeme na 95 procent," řekl MfD jednatel firmy Petr Šimral. Railtrans ještě čeká, zda jí Drážní úřad schválí k provozu v Česku německé lokomotivy Siemens. Vlaky by měly jezdit o čtvrt hodiny déle než pendolino Českých drah.
Nový jízdní řád počítá i s tím, že v příštím roce proti letošnímu roku výrazně přibude oprav tratí. Chystají se například rekonstrukce hlavních tratí z Prahy do Českých Budějovic, z Ostravy do Žiliny a z Plzně do Chebu. Opravená trať dovolí vlakům jezdit rychleji, během stavby však lidem zkomplikuje život. Například na trati z Prahy do Budějovic musejí cestující počítat s tím, že se jízda prodlouží o dvacet minut na dvě a tři čtvrtě hodiny.