Téma týdne: Jak daně plní státní rozpočet
Tento týden se v našich pravidelných finančních tipech a tricích zabýváme daněmi, které se z velké částí podílejí na naplnění státního rozpočtu. Nejdřív ze všeho jsme se pokusili trochu proklepnout spotřební daně. V minulých dvou dnech jste se mohli dočíst o skupinách produktů, které jsou zatížené spotřební daní z důvodu omezení spotřeby. Jednalo se o zdanění tabákových výrobků a výrobků obsahující alkohol. Dneska zkusíme prozkoumat další skupinu výrobků, která podléhá této dani a přitom je velice pravděpodobné, že se s ní docela často setkáváte. Jedná se o minerální oleje.
Mezi minerální oleje přitom především patří motorové benzíny, nafta nebo lehké či těžké topné oleje. Pokud to trochu přeženeme, je možno tvrdit, že na cenách pohonných hmot závisí chod celé ekonomiky. Zdá se vám to příliš smělé tvrzení? Možná, že ano, ale dokážete si představit běžný život bez těchto paliv? V minulých letech z důvodů různých nestabilních politických situacích jsme často byli svědkové rapidního růstu cen ropy. Následky toho byly více než patrné. Zvyšování nákladů, růst cen výrobků, pokles kupní síly obyvatel, špatný odbyt výrobků...to vše jsou důsledky vysokých cen paliv.
Nejenom cena ropy na světových trzích ovlivňuje konečnou cenu, kterou vidíme na stojanech čerpacích stanic. Velkou část tvoří i nepřímé daně - daní z přidané hodnoty a spotřební daň.Výše těchto jsou v kompetenci jednotlivých států EU. Na konci října roku 2003 přijala však Evropská unie nařízení, který rozšířil seznam položek, na které bude uplatňována spotřební daň alespoň v minimální sazbě stanovené jednotně v rámci celé EU. Bylo schváleno zdanění nejen pohonných hmot, ale i ostatních energií. Kromě zavedení nových daní došlo i k zvýšení minimálních sazeb spotřební daně na ropné produkty. Tímto nařízením měly být sledovány dva cíle. Především je to harmonizace sazeb, která by nenarušovala hospodářskou soutěž mezi jednotlivými státy EU. Druhým důvodem bylo prostřednictvím daní zabránit nadměrnému užívání fosilních paliv. Měl to být způsob donucení výrobců automobilů, aby vyráběli motory na šetrnější provoz.
Zvýšení spotřebních daní na minimální úroveň před vstupem do EU s výjimkou tabákových výrobků bylo podmínkou uzavření přístupových jednání. U tabákových výrobků byla ujednána výjimka o které jste se dozvěděli více již v pondělním článku.
Tabulka: Minimální sazby daně pro jednotlivé minerální oleje
Pohonné hmoty v EUR / 1000 l | |||
---|---|---|---|
1992 - 2003 | 2004 - 2009 | 2010 - ... | |
Benzín | 337 | 421 | 421 |
Bezolovnatý benzín | 287 | 359 | 359 |
Nafta | 245 | 302 | 330 |
Petrolej | 245 | 302 | 330 |
LPG (EUR/1000 kg) | 100 | 125 | 125 |
Zdroj: www.europa.eu.int
V současné době jsou sazby spotřební daně pro vybrané minerální oleje nastaveny v následující výši:
Kč / 1000 l | |
---|---|
Benzín | 13.710 |
Bezolovnatý benzín | 11.840 |
Nafta | 9.950 |
LPG (v kg) | 3.933 |
V případě, že se pokusíte spočítat hodnotu minimální sazby daně dle současného kurzu eura přijdete na zajímavou věc. Sazby platné v České republice jsou na nižší úrovni. Ptáte se jak je to možné? Může za to silná koruna. Za dobu od schválení právního předpisu česká měna natolik posílila, že nyní spotřební daň nedosahuje požadovaných hodnot. Na Generálním ředitelství cel jsem však byla přesvědčena, že v současnosti se žádné změny sazeb neplánují a že pravděpodobně dojde ke změně až k 1.1.2010. K tomuto datu se mají (dle výše uvedené tabulky) zvyšovat minimální sazby v rámci celé Evropské unie.
Často jsme slýchávali názor, že by mělo docházet ke snižování spotřebních daní vzhledem ke zvyšování cen pohonných hmot. Tato kompenzace se však k výše uvedeným faktům jeví jako možná pouze v případě snížení hranice minimální daně.
Další finanční tipy a triky najdete na http://www.finance.cz/aktuality/.