Internetové bankovnictví je stále častěji využívané i proto, že banky jeho používání poplatkově zvýhodňují. Přes internetové bankovnictví však bohužel byly napadeny a vykradeny účty klientů dvou velkých českých bank – České spořitelny a Komerční banky. Obě banky tvrdí, že k pochybení nedošlo na jejich straně, ale že problém vznikl neopatrným chováním jejich klientů. Podívejme se tedy, jak je možné svůj účet přes internet obsluhovat tak, abyste riziko podobného napadení co nejefektivněji minimalizovali:
-
Pokud to vaše banka umožňuje používejte jinou autorizaci než přihlášení pomocí stálého hesla a jména - řada bank nabízí v základní verzi jen z hlediska bezpečnosti zdaleka nejméně bezpečné přihlášení pomocí jména a hesla. Vyšší zabezpečení například pomocí certifikátu na čipové kartě či tokenu, generovaným kódem zasílaným pomocí SMS nebo kódem generovaným PIN kalkulátorem je možné si u banky zaplatit. V tomto ohledu se blýská na lepší časy a po výše zmíněných událostech lze u většiny bank čekat posilování zabezpečení autorizace.
-
Svá hesla, elektronické klíče, PINy či tokeny si důsledně chraňte – hesla volte, tak aby nebyla snadno odvoditelná z informací o vaší osobě. Při vyzrazení, krádeži či ztrátě vašeho Elektronického klíče, hesla nebo PINu tyto neprodleně zablokujte nebo změňte. Při podezření nebo zjištění zneužití vašeho Elektronického klíče, hesla nebo PINu se neprodleně obraťte na svoji banku.
-
Pravidelně kontrolujte pohyby na svých účtech a platby platební kartou - nastavte si zasílání zpráv o pohybech na účtu. V případě zjištění jakýchkoli nesrovnalostí se neprodleně obraťte na svoji banku.
-
Internetové bankovnictví využívejte pouze z důvěryhodného a řádně zabezpečeného počítače – nikdy nepoužívejte počítače, o kterých nemáte žádné informace, nebo jsou v nedůvěryhodném prostředí. Na počítači, ze kterého využíváte internetové bankovnictví, nepoužívejte a neinstalujte nedůvěryhodný software, nenavštěvujte nedůvěryhodné webové stránky a neotvírejte podezřelé poštovní zprávy, zejména pak neotevírejte přílohy takových zpráv.
-
Pokud obdržíte elektronickou poštou zprávu obsahující odkaz na internetové stránky banky, nereagujte na ni a informujte svoji banku - může se jednat o phishing. O tom, co to je se můžete dočíst v tomto článku.
-
Používejte jiný prohlížeč než Internet Explorer - problémovým prvkem na straně uživatele je často jím používaný internetový prohlížeč. Z toho pohledu je díky počtu chyb nejméně bezpečný ten nejpoužívanější, tedy Internet Explorer. Ostatní prohlížeče (Mozilla/Firefox, Opera) jsou z tohoto pohledu bezpečnější. Na druhou stranu řada bankovních aplikací akceptuje jen Internet Explorer a ten je tak často jedinou možnou volbou.