Tento rámec zajistí jednotný přístup k otázce popisu kvalifikací, jenž pomůže členským státům, zaměstnavatelům a jednotlivcům srovnávat kvalifikace získané v rámci různých systémů vzdělávání a odborné přípravy v EU.
Ján Figel', evropský komisař pro vzdělávání, odbornou přípravu, kulturu a mnohojazyčnost, prohlásil: „Ve snaze přesunout se z jedné země do druhé za účelem vzdělávání nebo práce či získání zkušeností navazujících na předchozí vzdělání nebo odbornou přípravu čelí lidé v Evropě příliš často různým překážkám. Evropský rámec kvalifikací jim pomůže tento problém vyřešit: učiní rozličné vnitrostátní kvalifikace v Evropě srozumitelnější a podpoří přístup občanů k možnostem vzdělávání a odborné přípravy. Přijetí návrhu zvýší jejich mobilitu za účelem vzdělávání a práce. Věříme, že evropský rámec kvalifikací představuje klíčovou iniciativu při vytváření většího počtu pracovních míst a růstu a že pomůže lidem v Evropě čelit výzvám globalizace a světového hospodářství založeného na znalostech.“
Daný návrh je jedním z konkrétních výsledků pracovního programu „Vzdělávání a odborná příprava 2010“, který byl zřízen po zasedání Evropské rady v Lisabonu v roce 2000 a jehož existence byla požadována i v rámci jarních zasedání Evropské rady v letech 2005 a 2006. Byl vytvořen na základě rozsáhlých konzultací s členskými státy, sociálními partnery a jinými zúčastněnými stranami. Tvoří součást lisabonského programu Společenství, tedy akcí, které navrhla Komise na podporu úsilí členských států při dosahování cílů sociálního a hospodářského rozvoje odsouhlasených v březnu 2000.
Základním prvkem evropského rámce kvalifikací je soubor osmi referenčních úrovní, které popisují, co daná osoba ví, čemu rozumí a co je schopna dělat – její „učební výsledky“ – bez ohledu na systém, v jehož rámci byla konkrétní kvalifikace získána. Referenční úrovně ERK tedy odvádějí pozornost od tradičního zaměření na učební vklady (doba trvání procesu vzdělávání, typ instituce) směrem k učebním výsledkům,
-
což podporuje lepší shodu mezi potřebami pracovního trhu (z hlediska znalostí, dovedností a kompetencí) a nabídkou vzdělávání a odborné přípravy;
-
usnadňuje uznávání neformálního a informálního vzdělávání;
-
usnadňuje přenos a uplatňování kvalifikací napříč různými zeměmi a systémy vzdělávání a odborné přípravy.
Jakožto nástroj na podporu celoživotního vzdělávání zahrnuje ERK všeobecné vzdělávání, vzdělávání dospělých, odborné vzdělávání a přípravu, jakož i vysokoškolské vzdělávání. Jeho osm úrovní pokrývá celou škálu kvalifikací, od kvalifikací získaných při ukončení povinného vzdělávání po kvalifikace udělené na nejvyšší úrovni akademického a profesního či odborného vzdělávání a přípravy.
Návrh doporučení předpokládá, že členské státy přizpůsobí ERK své vnitrostátní systémy kvalifikací (do roku 2009), což umožní jednotlivcům a zaměstnavatelům používat evropský rámec kvalifikací jako referenční nástroj pro srovnávání úrovní kvalifikací získaných v různých zemích a v rámci různých systémů vzdělávání a odborné přípravy, např. pokud jde o odborné a vysokoškolské vzdělávání. ERK bude fungovat jako nástroj pro interpretaci, který bude objasňovat souvislosti mezi kvalifikacemi a jednotlivými systémy.
Evropský rámec kvalifikací tedy pomůže učinit evropské systémy vzdělávání a přípravy transparentnější a přístupnější široké veřejnosti.
Návrhem ERK se nyní bude zabývat Rada a Evropský parlament. Přijetí se očekává do konce roku 2007.
Další informace naleznete na této adrese http://ec.europa.eu/education/policies/educ/eqf/index_en.html