Od 1. října 2006 mají čeští dopravci na základě členství České republiky v Evropské unii povinnost nakupovat pouze nákladní automobily, které splňují přísné emisní limity Euro 4. Tyto limity byly zpřísněny s cílem rapidně snížit povolené hodnoty emisí škodlivých látek a tím méně zatěžovat životní prostředí. V současné době je při přechodu na normu Euro 4 možné použít především dva způsoby, a to recyklaci výfukových plynů (EGR) nebo selektivní katalytickou redukci (SCR). Na základě postoje předních výrobců těžkých vozidel (například Iveco-Irisbus, DAF, Mercedes, Renault Trucks či Volvo Trucks) se předpokládá, že v Evropě u norem Euro 4 a Euro 5 zvítězí systém SCR.
Cílem technologie recyklace výfukových plynů (EGR - Exhaust Gas Recyclation) je redukovat objem emitovaných oxidů dusíku snížením objemu dusíku a kyslíku přivedeného do reakce a snížením špičkové teploty spalovacího procesu. Konkrétně se jedná o smísení definovaného množství výfukových plynů s přívodním vzduchem z turbodmychadla, kde je do reakce místo přebytečného vzduchu přiveden již vzniklý NOx. Princip selektivní katalytické redukce (SCR - Selective Catalytic Reduction) spočívá v tom, že motorem vyprodukované plyny jsou ve výfuku smíchány s hmotou AdBlue (32,5 procentní roztok močoviny). Při následné chemické reakci molekul oxidů dusíku s molekulami čpavku dochází k redukci na vodu a plynný dusík, čímž se sníží emise oxidu dusíku o 70 procent, uhlovodíků o 90 procent a emise částic o 10 procent.
Ještě před vstupem zákona v platnost zaznamenali prodejci nákladních vozů v České republice od začátku letošního roku zvýšený zájem dopravců o nákup vozů splňující normy Euro 4 či Euro 5. Na základě průzkumu Sdružení automobilových dopravců ČESMAD bylo od začátku roku 2006 do současné doby v Česku objednáno více než 800 automobilů v provedení Euro 4 a Euro 5, což odpovídá 15 procentnímu podílu z celkového prodeje nákladních vozidel v ČR.
„Pokud zákon dosud neplatí a přesto u šestiny nových nákladních vozů jsou dopravci ochotni si připlatit právě za to, že bude splňovat normy, které dosud plnit nemusí, které ale mají vliv na zátěž prostředí při provozu těchto vozů, jedná se o zásadní posun v jejich přístupu k životnímu prostředí“, uvedl Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.
Zavedením přísnějších evropských norem se Evropská unie snaží radikálně snížit povolené hodnoty emisí výfukových plynů nákladních vozidel. Například norma Euro 4 snižuje povolenou hranici obsahu sazí u dieslových motorů, určenou pro starou normu Euro 1, až o 90 procent a při porovnání s normou Euro 3 vyžadují evropské normy Euro 4 a Euro 5 snížení emisí pevných částic o 80 procent a snížení emisí oxidů dusíku o 60 procent. Pro výrobce užitkových vozidel to ale znamená investovat nemalé peníze do úpravy svých výrobních linek, aby byly od 1. října 2006 schopni nabízet jen vozy splňující emisní normu Euro 4. V současné době však existují i výrobci, jejichž automobily splňují jak předpis Euro 4, tak i Euro 5, který vstoupí v platnost až na začátku roku 2008.
Zdroj: Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, ČTK