"Nechtěli jsme po ministerstvu peníze, ale účinnou pomoc a tu nám pan ministr nabídl při komunikaci s Řeky," řekl Vízek, který je s výsledky schůzky spokojen. Chystaná žaloba i demonstrace, kterou Vízek ohlásil kvůli neochotě státu proplatit CK náklady, se tak odkládají na neurčito. Podle Vízka je však třeba připravit nový zákon, který by vyjasnil povinnosti státu a cestovních kanceláří v případech ohrožení českých turistů živelními katastrofami.
Podle vyjádření tiskového odboru MMR ministr sice přislíbil možnou asistenci českého státu v případném soudním sporu s řeckými hoteliéry, nicméně dál trvá na tom, že stát nemůže finančně krýt podnikatelská rizika soukromých subjektů. "Nevidím žádnou souvislost mezi repatriací jednoho turnusu dětí zpět do České republiky a podnikatelskou ztrátou, která vznikla cestovní kanceláři z jejich vlastního rozhodnutí ukončit v uvedené destinaci letní sezonu a zrušit všechny pobyty klientů," řekl Gandalovič.
Po požáru, který vypukl 21. srpna na řeckém poloostrově Chalkidiki, odvezla cestovní kancelář Evroškol 78 dětí a 12 instruktorů na vlastní náklady zpět do České republiky. Další již zaplacené zájezdy do této oblasti zrušila. Jako jedna z mála okamžitě zareagovala na krizovou situaci v oblasti. Tím jí vznikly nečekané náklady tři miliony korun, které podle Vízka nemá z čeho splatit a bez pomoci státu bude muset vyhlásit bankrot.
MMR, do jehož kompetencí cestovní ruch patří, již dříve označilo požadavky Evroškolu za neoprávněné. Za Evroškol se částečně postavila Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, která sdružuje spíše menší společnosti. Naopak Asociace cestovních kanceláří České republiky, která reprezentuje větší firmy z cestovního ruchu, s nátlakem CK Evroškol zásadně nesouhlasila.
Postup Evroškolu kritizuje i CK Fischer. Podle jejího mluvčího Daniela Plovajka musí být cestovní kancelář proti těmto rizikům pojištěna nebo mít rezervní fondy. "Jednostraná subvence státu by znevýhodnila ostatní firmy na trhu," uvedl Plovajko v tiskovém prohlášení.
S postupem Evroškolu nesouhlasí ani CK EximTours. "Pokud by ovšem postup při repatriaci klientů byl od počátku mezi ministerstvem a příslušnou CK koordinován, mohlo by k dohodě o případném se spolupodílení dojít," řekl pro ČTK ředitel marketingu Exim Tours Stanislav Zíma.
Naopak za CK Evroškol se postavilo Sdružení obrany spotřebitelů, které dnes v otevřeném dopise vyzvalo MMR, aby cestovním kancelářím nečekané ztráty nahradilo. "Okamžitá a odpovědná reakce těchto CK vzhledem k následnému hromadnému rušení zájezdů do této oblasti pro ně může mít i existenční následky," uvádí se v dopise.